23948sdkhjf

SAAB övertar underhåll av militära flygplan

Efter en sex månader lång överlämningsperiod har nu Saab tagit över ansvaret för drift och underhåll av Försvarsmaktens SK60-flygplan. Det är det hittills mest omfattande system som förts över från offentlig till privat verksamhet inom försvarssektorn.
Efter en sex månader lång överlämningsperiod har nu Saab tagit över ansvaret för drift och underhåll av Försvarsmaktens SK60-flygplan. Det är det hittills mest omfattande system som förts över från offentlig till privat verksamhet inom försvarssektorn.

Nu är det Saab som har underhållsansvaret. Det är de som ska se till att flygplanen står flygklara på avtalad tid. Driftstörningar, reservdelar, modifieringar, allt är upp till företaget. Det här är något nytt även för Saab och hela försvarsindustrin har också följt projektet med stort intresse.

Det har tagit 18 månader från det att arbetet med avtalet inleddes till fullständig överlämning. Det senaste halvåret har varit fyllt av arbeten med att få allt på plats. FMV har varit motorn i arbetet, som har drivits integrerat med Försvarsmakten och Saab. Bland annat har det handlat om att få till alla avtal som följer av att en privat aktör tar över delar av en offentlig militär verksamhet.

- Överlämningen av flygplanen i Saabs händer är en stor förändring. En hel del återstår vad gäller den mentala inställningen och sättet att arbeta, men de ekonomiska vinsterna kommer att visa sig snabbt, säger Tomas Eriksson, projektledare vid FMV.

In i det sista innan övertagandet i månadsskiftet juni och juli pågick arbeten för att få rutiner och gränsytor mellan beställaren Försvarsmakten och operatören Saab på plats. När höstens flygverksamhet drar igång ska detta vara klart.

Fakta:
Saabs åtagande sträcker sig över åtta år och där ingår bland annat anskaffning av reservdelar och utbytesenheter, konfigurationsledning, främre och bakre underhåll, planering och genomförande av modifieringar, innehav av militärt typcertifikat och materielsystemintyg, avveckling/kassation och avvikelsehantering. Totala kostnaden är ca 875 MSEK och omfattar i grundåtagandet 6500 flygtimmar/år fördelat på Flygskolan (Malmen), F7, F17 och F21. Vidare ingår även viss verksamhet på Vidsel, Visby, Uppsala och Halmstad. Optioner finns angående utökat antal flygtimmar/år, förlängning och förkortning av avtalsperioden samt uppvisningsgruppen Team 60.

Källa: FMV
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.082