23948sdkhjf

Ny VD hos Citroën

I förbindelse med Citroëns styrelsesmöte utnämndes Jean-Marc Gales till verkställande direktör. Läs om honom här.
Jean-Marc Gales , 46 år, som den 1 april tog över ledningen för CITROËN, blev formellt utnämnd till verkställande direktör i samband med PSA Peugeot Citroëns styrelsemöte den 21 april. "Jag är stolt över att få leda CITROËN, som är ett bilmärke i full utveckling. En ny märkesprofil har sjösatts, viktiga modellanseringar pågår med bl.a. C3 Picasso - och längre fram kommer DS-serien. Även om de ekonomiska förutsättningarna aldrig har varit tuffare har Citroën många trumfkort som gör att företaget står starkt och fortsätter att utvecklas. Produktprogrammet, det internationella ÅF-nätet och personalen är våra största tillgångar", förklarade Marc Gales för sina medarbetare.

Jean-Marc Gales

Jean-Marc Gales

Jean-Marc Gales kommer ursprungligen från Luxemburg. Han har en civilingenjörsexamen i maskinteknik från universitetet i Karlsruhe och en mastersexamen i management från Imperial College i London. Efter avslutade studier inledde han sin karriär hos BMW där han hade olika befattningar som rörde strategisk planering och samordning på koncernnivå.
Till Volkswagen kom han 1998 där han först fick ansvara för den strategiska marknadsföringen och därefter blev koncernens marknadschef. Han tog steget till General Motors 2003, där han först var chef för lätta transportfordon och sedan blev marknadschef med ansvar för Opel och Saab i Centraleuropa. År 2006 flyttade han till Mercedes-Benz och till befattningen som global marknadschef. Den 21 april blev Jean-Marc Gales formellt utnämnd till verkställande direktör av styrelsen för PSA Peugeot Citroën.

Citroën kan idag luta sig mot 90 år av kreativitet och tekniska innovationer. Fordonsprogrammet är komplett och modernt, både på person- och transportbilssidan. Märket är störst i Europa på kompakta MPV-modeller - genom C4 Picasso - och ligger i täten när det gäller att tillverka bilar som släpper ut 110 g CO2/km eller mindre - tack vare C1. Under 2008 hade Citroën 8 000 försäljningsställen, 13 500 medarbetare och sålde 1 356 000 bilar. I år sjösätter Citroën ett globalt varumärkesprojekt med en ny visuell identitet, nya kundrelationer och en ny produktlinje - DS-serien.

Källa: Citroën Sverige AB
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.156