Det svenska företaget Vehiconomics har utvecklat en plattform för att ta fram fordon som minimerar miljöpåverkan, ger unika designmöjligheter och passar de flestas plånböcker.
Vehiconomics har hållit tyst om sin innovation men i morgon onsdag lyfter de slöjan. Det händer på Energitinget i Älvsjö där de ska berätta om Smite för första gången.
Smite utgår från en konstruktion som redan på femtiotalet uppfyllde de flesta av de krav man idag kan ställa på ett bränsleeffektivt fordon, och som dessutom har ett formspråk som tilltalar en stor publik utan att vara slätstruket. Smite är miljövänlig, ekonomisk och designad.
Den superlätta och starka konstruktionen, utmärkta aerodynamiken och optimeringen för city‐ och pendlartransport ger tillsammans en imponerande reduktion i effektbehov.
Några få kilowatt är allt som behövs för att ge Smite fullgoda prestanda! Slutresultatet är imponerande låg energiförbrukning, vare sig det gäller el eller bensin, mycket liten miljöpåverkan och fantastisk totalekonomi!
Tack vare att vi använder en rationell konstruktion och effektivast möjliga industriella tillverkning är Smite trots sina fantastiska prestanda
ett billigt fordon, inte bara i inköp utan också i drift: det finns mycket få slitdelar, inget som rostar sönder, och bäst av allt:
• ...eller 0,15 liter bensin per mil
Smites konstruktion och låga vikt gör att den räknas som motorcykel eller moped, beroende på vilken maxhastighet man väljer. I båda fallen får den framföras med B‐körkort, utan hjälm.
Versioner och tillbehörSmite kommer att säljas i ett fåtal standardversioner som är miminalt utrustade. Som tillval kan man sedan välja från ett stort utbud vad gäller inredning och teknik, där allt från gps till packboxar eller personifierat mönster på kaross eller inredning finns att få. En annan mycket viktig egenskap hos Smite är att
det går snabbt och lätt att ”bygga om” fordonet till en Cabriolet eller Speedstergenom att byta ut ”taket”. ”Taken” säljs separat, som tillbehör.
Vehiconomics första produkt, Smite, är ett litet fordon för
. Smite har tre hjul, ett bakhjul och två framhjul, och är helt täckt av kaross. Smite är utformad för att väcka positiva känslor och glad uppmärksamhet. Smite kommer att typgodkännas i två versioner – som trehjulig motorcykel respektive trehjulig moped – vilket ger en rad fördelar för både Vehiconomics såväl som dess kunder.
Vehiconomics avser att, vid full produktion, äga konceptutveckling, strategi och slutmontering. Vad gäller slutmonteringen avser Vehiconomics att finna lämpliga lokaler i norra Sverige, där en stor del av produktionen hos underleverantörer görs. Smite kommer att pre‐lanseras i Stockholm under 2009 för att sedan lanseras i Europas stora städer.
Källa:
Vehiconomics
Smite |