23948sdkhjf

Volvo Lastvagnar tar marknadsandelar

Har gått fram med knappt en procentenhet i det tunga lastbilssegmentet i Europa.
Lastbilsmärket Volvo Lastvagnar ökade sin marknadsandel inom det tunga lastbilssegmentet i Europa med nästan en procentenhet till cirka 16,8 procent under 2016. Det skriver Dagens Industri i tisdagens tidning med hänvisning till marknadskällor.

Polen och Spanien är två viktiga marknader där Volvo Lastvagnar tydligt ökade sina marknadsandelar under fjolåret. På Europas största lastbilsmarknad, Tyskland, ökade Volvos andel med ungefär en halv procentenhet.

Scania, som numera ägs av Volkswagen, kunde försvara den kraftiga ökningen av marknadsandelen i Europa som bolaget uppnådde under 2015, skriver DI.

Främst flyttade Scania fram sina positioner i Storbritannien, Frankrike och Spanien medan andelen i Tyskland däremot sjönk.

I förra veckan presenterade branschorganisationen ACEA statistik som visade att registreringarna av tunga lastbilar i Europa ökade med runt 12 procent till cirka 300.000 fordon under 2016, skriver tidningen vidare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.172