23948sdkhjf

Volvo Cars får uselt resultat i kvalitetsundersökning

Kan skada försäljningen kortsiktigt - på längre sikt riskerar varumärket att ta stryk.
För andra gången i år får Volvo Cars ett riktigt dåligt resultat i en kvalitetsundersökning i USA. I amerikanska Consumer Reports hamnar Volvo först på 19:e plats av 29. Det rapporterar Dagens Industri.

Ett dåligt resultat är skadligt för den kortsiktiga försäljningen – och på längre sikt för varumärket.

I juni publicerades den årliga undersökningen för nya bilar, IQS, av JD Powers, som gjort kvalitetsundersökningar i USA i 27 år. Undersökningen speglar ägarnas problem med bilarna under de tre första månaderna.

I den kom Volvo trea från slutet bland 33 bilmärken, med bara Smart och Fiat efter sig. Undersökningen ses som den viktigaste i USA och studeras alltid noga av nybilsköparna.

Undersökningen har i många år toppats av Lexus och andra japanska märken, men i år ryckte koreanska Kia upp till förstaplatsen och Hyundai knep tredjeplatsen, medan Porsche hamnade tvåa.

De amerikanska tillverkarna har kommit tillbaka starkt på senare år. Ford och dottermärket Lincoln samt GM:s båda märken Chevrolet och Buick kom bland de tio bästa.

Bland Volvos konkurrenter lyckades BMW nå femte plats, medan Audi och Mercedes-Benz hamnade precis under genomsnittet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.109