23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Husqvarna ökar vinst och marginal

Åtgärder och effektiviseringar i divisionen Consumer Brands fortsätter enligt plan.
















Husqvarnas rörelseresultat ökade till 431 miljoner kronor (405) i det tredje kvartalet och rörelsemarginalen steg till 5,9 procent (5,5). – Utvecklingen i det säsongsmässigt mindre tredje kvartalet var generellt i linje med förväntningarna. Både resultat och marginal förbättrades. Som ett resultat av framgångsrikt genomförda effektiviseringar fortsatte den positiva resultatutvecklingen. De negativa valutaeffekterna kunde motverkas och samtidigt skapades utrymme för investeringar i lönsamma tillväxtsatsningar på områden som kommer att vara viktiga de närmaste åren, säger vd Kai Wärn. Kostnadsbesparingarna och effektiviseringarna i divisionen Consumer Brands fortskrider enligt plan. Koncernens finansiella mål för kommande år kommunicerades vid kapitalmarknadsdagen i september. Efter de senaste årens fokus på marginalförbättring kommer nu större vikt att läggas på lönsam tillväxt. Målet är att årligen växa 1-2 procentenheter snabbare än genomsnittet i branschen. Målen är att ha mellan 3-5 procent årlig nettoomsättningstillväxt, att ha en genomsnittlig rörelsemarginal om minst 10 procent och att det operativa rörelsekapitalet i förhållande till nettoomsättningen ska vara under 25 procent. Divisionen Consumer Brands kommer även fortsättningsvis ha rörelsemarginalförbättring som sin främsta prioritet.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.095