23948sdkhjf

Det här satsar Elmia Subcontractor på i år

Metal Supply ringer upp Karla Eklund, mässansvarig för Elmia Subcontractor, och ställer ett par frågor.
Inför årets mässa vad anser du är i fokus?


– Eftersom Elmia Subcontractor är Sveriges största industrievent är det alltid en spegling av vad som händer i tillverkningsindustrin och hur industrin mår. I första hand genom alla nyheter som visas på mässgolvet hos utställarna. I vårt scenprogram och aktiviteter fångar vi såklart upp en mängd aktuella ämnen och trender. Stora frågor som additiv tillverkning, industriell digitalisering, hållbarhet och internationalisering, men även konkreta exempel på nya material och konstruktioner, matchmaking med stora inköpsföretag och möjlighet att åka hem från mässan med en internationaliseringscheck. Att lyfta in dessa framtidsområden på mässan är ett sätt för oss att utveckla branschen och visa på de möjligheter som kommer att finnas, säger Karla Eklund.

Hur ser intresset ut från utställare och deltagare?


– Det känns fantastiskt inför årets mässa. Elmia Subcontractor är utsåld och intresset är stort. Utställarantalet ligger rätt stabilt runt 1 200 företag, från 30 länder. De internationella utställarna utgör drygt 25 procent av mässan. Vi har många samlingsmontrar på plats, både internationella men även regioner och kommuner som satsar tillsammans. I vår region finns en stor andel av svensk tillverkningsindustri så det är helt naturligt att Elmia Subcontractor hålls i Jönköping mitt i hjärtat av industrin, säger Karla Eklund.

Planerar ni något speciellt vid mässan det här året?


– Jag vill slå ett slag för vårt nya scenkoncept Subcontractor Direct - ett flöde av nyheter, debatter, analyser och kommentarer från en rad namnkunniga personer från några av de största tillverkningsföretagen och andra aktörer i Sverige. Det är också här vi presenterar ett antal temperaturmätare på svensk industri i form av Fordonskomponentgruppens Vägvisare, Sinfs Underleverantörsbarometer och Swedbanks Inköpschefsindex. Riktigt intressant blir paneldiskussionen om digitalisering och hållbarhet ur inköparens perspektiv där bland annat storföretag som Volvo och Scania deltar, säger Karla Eklund.

– Föredragen på Subcontractor InnoDex löper under hela veckan och här finns såklart många intressanta talare att lyssna på, både svenska och internationella. I år med extra fokus på möbel- och inredningsindustrin eftersom vi har öppnat en särskild avdelning på mässgolvet för den typen av leverantörer, Interior Competence & Components. Additiv tillverkning som vi de två senaste åren gjort konferens om tar i år klivet ut på mässgolvet och InnoDex. Hela programmet hittar man på hemsidan. På torsdagen har vi Exportdagen arrangerat av Sinf. Trycket på leverantörerna att bredda sin verksamhet internationellt är ständigt aktuell och i år har vi i tillägg till Exportdagen även Pitch it!, en typ av draknäste där Tillväxtverket och Region Jönköping öronmärkt 2 miljoner att delas ut på mässan i internationaliseringscheckar, säger Karla Eklund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.172