Volvo Cars blir ett suv-märke enligt chefen
Suvarna står redan för över halva försäljningen och andelen väntas öka.
Kompaktsuven XC40 med lansering i början av 2018 blir en milstolpe för Volvo, uppger Mertens vidare. XC40 är en av tre helt nya modeller i 40-serien, och för första gången ska suv-versionen börja säljas före kombi- och halvkombi-versionerna.
Mertens uppger att den ökade efterfrågan på suvar har ökat försäljningen på de viktigaste marknaderna Sverige, USA och Kina.
Volvo sålde under rekordåret 2015 503.127 bilar globalt. Försäljningen av alla Cross Country och XC-modeller uppgick till cirka 267.000 enheter, vilket innebär att suvar och crossovers redan står för mer än 50 procent av försäljningen.
Den mest sålda modellen globalt är den till åren komna modellen XC60, som såldes i 159.617 exemplar 2015. En ny generation dyker troligen upp nästa år. Hoppet till den näst mest sålda modellen är stort, 83.357 exemplar av V40.
Sedan såldes 40.261 exemplar av nya XC90, 30.175 XC70 och 23.274 V40 Cross Country.
Under de första sex månaderna i år har XC90 ökat kraftigt och är redan uppe i 51.810 exemplar, därmed pekar helårsförsäljningen på mer än 100.000 enheter, konstaterar sajten vidare.