23948sdkhjf

Volvo får högsta betyg för sitt unika whiplashskydd

EuroNCAP har infört en ny testkategori för att bedöma personbilars skydd mot pisksnärtskador vid påkörning bakifrån. Volvo XC60 var en av få bilar som fick högsta betyg.
För första gången genomför EuroNCAP nu tester för att betygsätta bilars skydd mot whiplashskador. I första omgången testades 25 bilar. XC60 med Volvos unika whiplashskydd, WHIPS, var en av fem bilar som fick högsta betyg.

I den nya provmetoden ingår flera olika tester. Först mäts stolens geometri, till exempel nackskyddets position, för att bedöma hur väl stolen kan skydda mot skador i en kollision. Därefter utförs tre prov med varierande krockvåld i en slädrigg. Slädriggen används för att simulera en situation där en stillastående bil blir påkörd bakifrån. Slutligen räknas resultaten samman och bilen graderas i skalan rött, orange och grönt där rött motsvarar dålig (ENG: "poor"), orange medel (ENG: "marginal") och grönt bra (ENG:"good")

- Vår senaste bilmodell, Volvo XC60, klarade samtliga prov utmärkt och fick det totala betyget grönt, säger Thomas Broberg, säkerhetsexpert på Volvo Personvagnar.

Även i EuroNCAPs test för åkandeskydd vuxen (ENG: Adult Occupant Protection), som innefattar både front- och sidokrock, fick Volvo XC60 full pott med fem stjärnor.

Vanlig skada som orsakar stort lidande
Whiplashskador är en av de vanligaste trafikskadorna och uppkommer framför allt vid påkörningar bakifrån. Kan whiplashskador förebyggas sparar samhället stora kostnader och minskar lidandet för den enskilda individen.

- Anledningen till att nackskador uppkommer beror på den väldigt snabba rörelsen mellan huvudet och kroppen, berättar Thomas Broberg. Därför är det viktigt att whiplashskyddet stöttar hela ryggen och huvudet och hjälper huvudet att förflyttas tillsammans med överkroppen. Stolsryggens utformning liksom att nackskyddet är tillräckligt högt och sitter nära huvudet är också viktigt.

Halverad risk med WHIPS
Volvos WHIPS är ett integrerat skydd i framstolarna som ger stöd till hela ryggen och huvudet på den åkande i en bakkrock. Skyddet dämpar rörelsen genom energiupptagande deformationselement mellan ryggstödet och sittdynan. Vid påkörning bakifrån följer ryggstödet med den åkande bakåt för att minska krafterna i nacken och ryggraden.

I år firar WHIPS tioårs jubileum.Tekniken introducerades 1998 till Volvo S80 och sedan år 2000 har Volvo erbjudit WHIPS som standard i samtliga bilmodeller. Thomas Broberg berättar att effekterna med WHIPS är mycket positiva; enligt Volvo Personvagnars Haverikommission halverar WHIPS risken för långvariga pisksnärtskador.

Verkliga olyckor grunden för forskning
Volvos säkerhetsarbete utgår alltid från riktiga trafikolyckor. Genom Volvos egen haverikommission och tiotusentals krocktester samlas fakta in som sedan ligger till grund för utveckling av framtidens säkerhetssystem. Att hjälpa föraren att undvika en olycka är naturligtvis det mest effektiva sättet att minska antalet skadade och döda i trafiken. Volvo XC60 har till exempel City Safety, en unik teknologi som hjälper föraren att undvika att köra in i bilen framför vid kösituationer och liknande. Den typen av säkerhetssystem bedöms för närvarande inte av EuroNCAP.

- Att externa ratinginstitut vägleder konsumenter genom att betygsätta bilars skyddande säkerhet med hjälp av ett standardtest är bra, men det viktigaste föoss är att kunna erbjuda marknadens i särklass säkraste bilar i samtliga tänkbara situationer, avslutar Thomas Broberg.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.172