23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Kräftgång för Volvo Cars i Sverige

Tillfälliga faktorer och ska inte ses som ett trendbrott kommenterar bolaget.




















Försäljningen av bilar fortsätter att öka i Sverige för 33:e månaden i rad. Men Volvo Cars försäljning backar. – Det ska verkligen inte ses som ett varaktigt trendbrott, säger presschefen Annika Bjerstaf till Göteborgs-Posten. Antalet nyregistrerade personbilar ökade med nio procent i september, enligt siffror från branschorganisationen Bil Sweden. Skälen är en stark konjunktur, en bra arbetsmarknad, låga räntor och ökat intresse för privat-leasing. Den mest sålda bilen i månaden är som vanligt en Volvo men Volvo Cars Sverige-försäljning backar dock för tredje månaden i rad. Utfallet för september var minus 13 procent. – Det finns mycket naturliga orsaker till det. Det beror delvis på skiftet från V70 till V90, delvis på att fabrikerna både i Göteborg och Gent haft stängt under industrisemestern – då producerar vi inga bilar och det syns i försäljningsstatistiken varje augusti. Nu har det också gett effekt på septemberförsäljningen, förklarar Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Cars Sverige, för tidningen. Totalt har Volvo Cars Sverige-försäljning ökat med fem procent i år jämfört med samma period förra året. De stora utländska konkurrenterna, Volkswagen, Toyota, BMW och Kia gör dock stora framryckningar på den svenska marknaden. I september ökade till exempel Volkswagen sin försäljning med 20 procent medan sydkoreanska Kia ökade 27 procent.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142