23948sdkhjf

Första bilderna på Volvo S60 Concept

Här är den första glimten av Volvo Personvagnars nästa konceptbil. Volvo S60 Concept premiärvisas på Detroit Motor Show i början av januari 2009 - och ger en tydlig indikation på hur nya Volvo S60 kommer att se ut när den introduceras under 2010.
Här är den första glimten av Volvo Personvagnars nästa konceptbil. Volvo S60 Concept premiärvisas på Detroit Motor Show i början av januari 2009 - och ger en tydlig indikation på hur nya Volvo S60 kommer att se ut när den introduceras under 2010.

- Vi både kan och vågar bli ännu spännande och mer dynamiska med bibehållet grepp om ledarskapet när det gäller säkerhet. Konceptbilen visar en del av vår framtid, en vink om att nya S60 blir ett av de starkaste korten i CD-premium segmentet, säger Volvo Personvagnars VD Stephen Odell.

De första bilderna antyder att den coupeinspirerade form som gav den ursprungliga S60 sin utpräglade karaktär nu blir ännu mer accentuerad.
- Konceptbilens design ger ett visuellt löfte om entusiastiska köregenskaper och jag kan redan nu lova att nya S60 kommer att leva upp till det löftet, säger Stephen Odell.

Ny skuldra liknar dubbel våg
Det coupeslanka taket ackompanjeras av en helt ny form på sidans skulderlinje - en mjuk, dubbel våg från de främre strålkastarna till bakljusen.
- Vi har hämtat inspiration från den svenska kustlinjens klippor och hav. En spännande mix av dramatik och sensualism, säger Volvo Personvagnars designchef Steve Mattin. Han tillägger:
- Konceptbilen tar vår design-DNA till nästa nivå. Vi talar om en "Dramatic New Approach" som innebär att vi steg för steg skruvar upp bilarnas visuella volym. Konceptbilens exteriör ger en klar fingervisning om vad kunderna kan vänta sig av nya S60. Inuti har vi varit ännu mer vågade. Där handlar det mer om en framtidsvision på lite längre sikt.

Mittkonsol av Orreforskristall
Interiören har bland annat en mittkonsol av handgjord Orreforskristall som formar en graciös, kristallklar våg från instrumentpanelen till baksätets ryggstöd. Kristallskivan liksom svävar över mittkonsolens genomtänka funktionalitet och vilar mjukt på dubbar av gummi.
- I en konceptbil är det meningen att man ska ta ut svängarna rejält och vår ikoniska, supertunna mittkonsol var det perfekta objektet. Den rena kristallen är ett spännande experiment. Det kan mycket väl tänkas att vi i framtiden tar fram interiördetaljer i kristalliknande material, säger Steve Mattin.

Källa: Volvo
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.156