23948sdkhjf

Fordonsbjässen kränger av karosserna enligt proffset

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen

Manuellt och tidskrävande arbete att tillverka karosser.

Sedan en tid har det spekulerats kring ett eventuellt bud på Volvo bussar. Men frågan är förstås om AB Volvo vill sälja hela bussdelen. Nej, troligare är att Volvo bara vill bli av med karossbyggena på bussarna, enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken. Det rapporterar SvD Näringsliv på fredagen.

– Bussar är en konkurrensutsatt bransch, och det finns många karossföretag. Men för stadsbussar finns inga standarder, de ser olika ut överallt. Det är ett manuellt arbete att bygga busskarosser, säger han.

Busskarossen är det som sitter ovanpå chassit, själva grunden för bussen. Karossen är plåtskalet, dörrarna, sätena och alla inredning, och det måste byggas för hand. Uppskattningsvis tar det mellan 1 000 och 2 000 timmar att få ordning på en enda buss, förklarar han.

Det kan göra att Volvo vill sälja själva karossbyggeriet, men behålla chassitillverkningen. Dessutom kan dotterbolagen Bluebird, Prevost och Nova säljas. De bolagen fick Volvo i knäet 2004, efter att de fått ekonomiska problem och Volvo tog över dem. De sysslar också med karosser.

Läs också: Miljardprojekt för industriell digitalisering

– En möjlig spekulation är att Volvo vill göra sig av med dotterbolagen och karosserna. Men hur lätt eller svårt det är, eller hur pass integrerad karossverksamheten är i Volvo, det vet man inte, säger Hampus Engellau.

– Skälet för Volvo att sälja vore högre marginaler, högre värden och gladare aktieägare. Vinsten blir att det blir högre lönsamhet för bussarna, det är inte säkert att de får betalt. Om det är väldigt lönsamhetshöjande att göra sig av med den så kan det till och med finnas skäl att lägga ned karossdelen.

Läs också: Volvokoncernen miljardinvesterar i Skövde

Han tror inte det är troligt att hela bussdelen säljs då det finns synergier med lastbilsaffären i Volvo Trucks.

SvD har sökt Volvo för en kommentar, men Volvos pressavdelning låter hälsa att bolaget aldrig kommenterar rykten.
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"En fördel med robotsvetsning är att det alltid blir samma kvalitet"

Storaffär till MLT Maskin & Laserteknik

Kan maskiner bli smartare än människor?

Oroliga gruvarbetare kan få ersättning

Stäubli snabbkopplingar i datahallar

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

BMW:s nya bil motsvarighet till svart hål

Coromatic tar hem affär hos prestigekunden ESS i Lund

Stena Components tar ett stort steg framåt

"Elektrifieringen kommer vare sig man vill eller inte"

Stororder till Kellve Sweden på bandtransportörer

1

Klent med åtgärder efter bussbranden

De bygger bioraffinaderi för 2,1 miljarder

Elektroautomatik håller kvar ledarpinnen inom Virtual Commissioning

Ännu en mångmiljonaffär till Q-System

Man svårt skadad

Universal Robots lanserar kollaborativ automatiseringscobot med hög nyttolastkapacitet

Byggd för att göra mer: UR16e förstärker kollaborativa robotlösningar och tillför hög nyttolastkapacitet för producenter som önskar påskynda sin automatisering.

Ackreditering inom provning vid partikelanalys – Nyli Cleanliness Control

SSAB permitterar

De kan gå hem – med lön

Nu har Kyocera Fineceramics förvärvat Aliaxis Utilities & Industrys nordiska keramiska verksamhet

Nya intelligenta Roba bromskontrollmoduler från Mayr övervakar sensorlöst

Första vändskärsborret för håldjup på 7xD

Mitsubishi MTEC – Nytt tekniskt center för utbildning och teknik

En död i arbetsplatsolycka

Ny familj inom mjukstartare

Stor order till Sandvik

Kolossal affär till Epiroc

Bruket räddas trots koncernens storvarsel

Ny agentur för Colly Components

Volvo varslar i Eskilstuna

Veckans mest lästa!

NordiQ Group startar verksamhet i Slovakien

Ny teknik ska hindra framtida bussolyckor

Minskade beställningar från offshore ger varsel

Metso stänger ner i Ersmark

Arbetsmiljöverket utreder explosionen

Se alla Företagens egna nyheter

CA025P - Ultratåligt beläggningsmaterial för maximal skärprestanda i stål

AMADA stärker ytterligare organisationen på den Skandinaviska Marknaden

Många bilar rullar tystare, säkrare, renare och bekvämare tack vare ebm-papst

Självsugande centrifugalpump för industrier

Det är farligt att andas in partiklar som kroppen inte kan bryta ner och föra bort

Nicolas Svensson ny affärsområdesansvarig Sunnex Mounts

Nya C9-beläggningen - Längre livslängd och stabil bearbetning av svårbearbetade material

Ny agentur för blindnitmuttrar

Nya avfuktare serien från Condair

Industrimässan Euro Expo i Sundsvall 18/9-19/9

Underhåll och ombyggnation av pressverktyg växande område för AP&T

DISAB MultiFLEX™ utnämns av SSAB och My Inner Strenx®

norelem på EMO 2019

epoxi + kaffesump = flamskyddsmedel

Besök Nordens ledande tekniska mässa - Teknologia 19, 5-7 november i Helsingfors!

Coromatic ska bygga kritisk infrastruktur på forskningsanläggningen ESS

Saltängen föreläser

Värmerutor från Mirit Glas

Vår fästteknik till dina konstruktioner

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Chockdämpare från WILLBRANDT Gummiteknik

Bladfjäder med livsviktig funktion i innovativ cykelairbag

Rostfria kabelmärkningar från Knutwall!

Bendiro fortsätter i Finland

En lösning för att upptäcka blanka och reflekterande föremål!

Tipsa en kollega

0.221