23948sdkhjf

Fordonsbjässen kränger av karosserna enligt proffset

| Av Joakim Johansson | Tipsa redaktionen

Manuellt och tidskrävande arbete att tillverka karosser.

Sedan en tid har det spekulerats kring ett eventuellt bud på Volvo bussar. Men frågan är förstås om AB Volvo vill sälja hela bussdelen. Nej, troligare är att Volvo bara vill bli av med karossbyggena på bussarna, enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken. Det rapporterar SvD Näringsliv på fredagen.

– Bussar är en konkurrensutsatt bransch, och det finns många karossföretag. Men för stadsbussar finns inga standarder, de ser olika ut överallt. Det är ett manuellt arbete att bygga busskarosser, säger han.

Busskarossen är det som sitter ovanpå chassit, själva grunden för bussen. Karossen är plåtskalet, dörrarna, sätena och alla inredning, och det måste byggas för hand. Uppskattningsvis tar det mellan 1 000 och 2 000 timmar att få ordning på en enda buss, förklarar han.

Det kan göra att Volvo vill sälja själva karossbyggeriet, men behålla chassitillverkningen. Dessutom kan dotterbolagen Bluebird, Prevost och Nova säljas. De bolagen fick Volvo i knäet 2004, efter att de fått ekonomiska problem och Volvo tog över dem. De sysslar också med karosser.

Läs också: Han blir vd för Volvo Autonomous Solutions

– En möjlig spekulation är att Volvo vill göra sig av med dotterbolagen och karosserna. Men hur lätt eller svårt det är, eller hur pass integrerad karossverksamheten är i Volvo, det vet man inte, säger Hampus Engellau.

– Skälet för Volvo att sälja vore högre marginaler, högre värden och gladare aktieägare. Vinsten blir att det blir högre lönsamhet för bussarna, det är inte säkert att de får betalt. Om det är väldigt lönsamhetshöjande att göra sig av med den så kan det till och med finnas skäl att lägga ned karossdelen.

Läs också: Affär till ABB

Han tror inte det är troligt att hela bussdelen säljs då det finns synergier med lastbilsaffären i Volvo Trucks.

SvD har sökt Volvo för en kommentar, men Volvos pressavdelning låter hälsa att bolaget aldrig kommenterar rykten.
Håll dig uppdaterad med Metal Supply SE
Kommentarer (0)
Startsidan just nu

FKG i ministermöte om coronavirusets effekter

Veckans mest lästa!

Ravema och LBY Tech utökar samarbetet

SSAB anställer cirka 1 000 semestervikarier i Sverige

Gränges byter ordförande

Nyhetsbrev

Nyhetsbrevet skickas ut 10.00 varje dag, måndag och torsdag även 14.00.

Se det senaste nyhetsbrevet. Annonsera i nyhetsbrevet

Tillverkaren Hjo Bulten investerar

Automationsföretaget Evomatic växer

Corona-utbrottet – det är svårt att åberopa force majeure

"Produktion i Sverige är vägen att gå."

Brittisk affär till Lesjöfors

Ljunghäll investerar

Industriföretaget Consilium får ny vd

Bränslecellsföretaget myFC får ny försäljningschef

Garo gör affär med global aktör i fordonsindustrin

Industriellt samarbete mellan HMS Networks och Wexoe

"Ge skyddsombud tillträde till fler arbetsplatser"

Beslut om korttidsarbete bedöms som nära

AQ Group ökar vinsten

ABB ska bidra till storskalig elektrifiering

Automationsföretaget Elpro investerar

Maskinaffär till Mycronic

Forsells Mekaniska investerar

Ett nytt rekordår för OEM

Efterfrågad yrkesutbildning inom produktionsteknik blir nu verklighet

Industriföretaget Amnode sätter upp nya mål

Björneborg Steel tar hem affärer värda 45 miljoner kronor

Veckans mest lästa!

Piezomotor investerar i Uppsala

Coromatic digitaliserar stadsnät

Indutrade förvärvar

Atlas Copco gör stort förvärv

Rejlers gör en större affär med SSAB i Luleå

Indutrade förvärvar leverantör av diamantverktyg

Semcon i nytt partnerskap kring Edge AI

OEM förvärvar industrileverantör

Väderstad gör ännu ett rekordår

Se alla Företagens egna nyheter

Designa dina egna profiler med Welsers online-konfigurator

Hi #measuringhero

Printade skyltar för alla tänkbara användningsområden

Nytt samarbete mellan HMS Networks och Wexoe AB

3nines oljedimavskiljare på Industrie Paris

Protego Gummimagneter från Larko

Vad krävs för framgångsrika automationslösningar?

Arbetar du med räddningsfordon? Vi har komponenterna för dig

Nyhet inom kategorin UV-lampor: EV6500!

Vibration på arbetsplatsen - går att minska avsevärt

Du kan snabbt och enkelt se att muttrarna är rätt monterade!

Hi #measuringhero

Träffa Axelent Safe-X på Fastighetsmässan 26-27 februari

OnRobot utökar sin innovativa Gecko-griparfamilj

Ny ISCAR Industry Tech Talk - Jet engine cases

Limpistol till 2-komponentslim - allt du behöver veta!

Självsugande centrifugalpump för industrier

Nytt samarbete med finska CAJO Technologies

Vi välkomnar 2020 med höga förväntningar

Dubbelt slipar bättre

Microspot-lysdioder för exakta utvärderingar!

Clip-Loks returlådor är mer hållbara än engångslådor

Seminarium - Industriell röntgen

Rullformning – profiler med högsta precision och lönsamhet

Marknadens snabbaste leveranser av graverade skyltar.

Tipsa en kollega

0.171