Göteborgs hamn behöver fördjupas enligt studie
En fördjupning med cirka fyra meter är nödvändig.
Totalt behöver 24 Globen med lermassor grävas upp – en investering med hög samhällsekonomisk nytta enligt Trafikverket.
Ekonomiska skalfördelar har drivit på utvecklingen av allt större godsfartyg. Det gäller alla fartygstyper, men framför containerfartyg som blivit dubbelt så stora på tio år.
"Vi kan som enda svenska hamn ta emot de största, oceangående containerfartygen – men farledsdjupet begränsar hur mycket last de kan komma med. Det finns även fartyg som inte kommer in alls idag utan får vända på kontinenten. En farledsfördjupning är därför nödvändig både för den trafik vi har idag, och för att kunna ta emot nästa generations fartyg", säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs Hamn.
Trafikverket har genomfört en studie som visar på stor samhällsekonomisk nytta med att fördjupa farlederna till hamnen i Göteborg.
"Eftersom nära 60 procent av Sveriges containerhandel går via Göteborg, skulle en fördjupning här gynna stora delar av landets import- och exportindustri", säger Magnus Kårestedt.
Utredningen visar den största samhällsekonomiska nyttan uppnås vid en fördjupning med tre-fyra meter. Då kan samtliga fartyg som tar mer än 5.000 containrar komma med mer last än de gör idag. De största som anlöper Göteborgs Hamn tar 19.500 containar*.
Senare i höst presenterar regeringen infrastrukturpropositionen 2016/2017 för riksdagen. Den ligger till grund för Trafikverkets nationella plan för infrastruktur 2018-2029 som fastställs av regering och riksdag våren 2018.