Det är i en intervju med Dagens Industri som vd Henrik Henriksson berättar att det är främst Bric-länderna som får Scania att skruva ned prognosen till 100.000 fordon. I dagsläget uppgår Scanias försäljning till en årstakt på 75.000 lastbilar. – Vi har behövt skruva ned målet. Anledningen är främst att Bric-länderna inte leverar som vi trodde, säger han. Det är främst marknaderna i Brasilien och Ryssland där bolaget upplever svaghet. – Det var våra två enskilt största marknader, så det får förstås stor påverkan. Det tar nog åtminstone två-tre år innan det blir en ljusning i Brasilien. Även i Ryssland, som tycks ha bottnat på en låg nivå, är utsikterna osäkra, säger vd:n.
Scania sänker målen
Skriver ned aviserat mål om försäljning av 120.000 lastbilar år 2020.
Det är i en intervju med Dagens Industri som vd Henrik Henriksson berättar att det är främst Bric-länderna som får Scania att skruva ned prognosen till 100.000 fordon. I dagsläget uppgår Scanias försäljning till en årstakt på 75.000 lastbilar. – Vi har behövt skruva ned målet. Anledningen är främst att Bric-länderna inte leverar som vi trodde, säger han. Det är främst marknaderna i Brasilien och Ryssland där bolaget upplever svaghet. – Det var våra två enskilt största marknader, så det får förstås stor påverkan. Det tar nog åtminstone två-tre år innan det blir en ljusning i Brasilien. Även i Ryssland, som tycks ha bottnat på en låg nivå, är utsikterna osäkra, säger vd:n.