23948sdkhjf

Volvo satsar på nytt stål

Miljonsatsning på ausferritiska stål samlar branschen.
En ny typ av stål, så kallade ausferritiska stål, som uppges ha kombinera som bättre kombinerar styrka, seghet och nötningsbeständighet bättre än konventionellt martensithärdade stål, ska lämna labbet och göras tillgängligt på marknaden.

Därför satsar nu det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material, med Vinnova, Energimyndigheten och Formas i ryggen, 4 miljoner kronor.

Det nya stålet är som är tänkt att användas i maskiner och fordon som måste tåla en hög grad av slitage och belastning, exempelvis i lastbilar.

— Egenskaperna hos ausferritiska stål är mycket intressanta för vissa komponenter hos Volvo eftersom de möjliggör att minska komponenternas dimension med bibehållna eller förbättrade egenskaper. Detta är viktigt för att göra lastbilen så utrymmeseffektiv och bränslesnål som möjligt, säger Ulla Boman, chef för Metallic materials på Volvo Group Trucks Technology, i ett pressmeddelande.

Det är Västerbottensföretaget Indexator Materials Technology som leder projektet för att tillverkningen av den nya ståltypen ska skalas upp och inriktas på komponentstillverkning. Med i projektet är Ovako och Smålands gjuteri, som ska producera ausferritiska stål i pilotskala.

En rad materialanvändande företag, Atlas Copco, Indexator, Olofsfors och Rototilt ska sedan vidareförädla det producerade stålet genom att tillverka prototyper av särskilt utsatta komponenter och validera komponenternas egenskaper.

Enligt branschorganisationen Jernkontoret ger ausferritiska material "till rimlig kostnad hittills oöverträffade kombinationerna av styrka och seghet" samt "en mycket hög beständighet mot nötning och har goda glidegenskaper". Ausferritiska stål uppges också vara relativt lätt att bearbeta jämfört med andra stål.
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.095