23948sdkhjf

Ny återvinningsanläggning för bildäck i Göteborg

Igår invigdes Sveriges första fullskaliga testanläggning för återvinning av bildäck på Hisingen i Göteborg,
På måndagen invigdes Sveriges första fullskaliga testanläggning för återvinning av bildäck på Hisingen i Göteborg, av Erik Åsbrink, ordförande i branschföreningen Återvinningsindustrierna . Anläggningen är byggd av Scandinavian Enviro Systems i samarbete med återvinningsföretaget Hans Andersson Group.

Över hela världen konsumeras årligen mer än en miljard bildäck och användningen ökar kraftigt för varje år. Mer än hälften av dessa däck deponeras i stora högar runt i världen, vilka förorenar vår miljö och bidrar till olika sjukdomar. Efter 14 års forskning och tester över hela världen så har nu Scandinavian Enviro Systems AB byggt och testkört sin teknologi - att materialåtervinna bildäck - i full skala.

- Vi har utvecklat en teknik som bygger på effektiv förgasning i syrefri miljö med extremt låg energitillgång. Vi återskapar helt enkelt de material som man stoppat in i däcket tidigare, dvs kol, olja, stål och gas där en stor del av den återvunna gasen används för att driva anläggningen, säger Ola Ekman, VD för Scandinavian Enviro Systems.

Den nya testanläggningen ligger hos Hans Andersson Group på Hisingen , som arbetar med materialåtervinning av papper, kartong, plast, metall och funktionskemikalier på en internationell marknad. Hans Andersson Group har också varit med och finansierat testanläggningen.

- Vi är oerhört imponerade av Scandinavian Enviro Systems arbete med den nya tekniken. För oss känns det strategiskt rätt att investera i något som ligger så nära vår kärnverksamhet, dvs materialåtervinning. Vi jobbar även med andra liknande projekt, bland annat har vi ett samarbete med Swedish LCD-center i Borlänge för att kunna återvinna LCD-skärmar, säger Bengt Andersson, delägare i Hans Andersson Group.

Däcksåtervinningen sker via pyrolysteknik, där gas blåses genom däck som är inslutna i kärl, utan syretillförsel. Processen leder till att en del av komponenterna förångas medan andra behåller sin fasta form. Det förångade materialet används dels i form av gas tillbaks i processen, dels efter kondensering som olja av olika slag.

Källa: Hans Andersson Group
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Tipsa en kollega

0.126