23948sdkhjf

Europas lägsta koldioxidutsläpp från nya bilar

Senaste månadens miljöbilsrekord i Sverige har gett de hittills lägsta utsläppen av koldioxid från nya bilar.
Senaste månadens miljöbilsrekord i Sverige har gett de hittills lägsta utsläppen av koldioxid från nya bilar. I september var de genomsnittliga utsläppen från alla nyregistrerade personbilar 127 gram/km. Det är den lägsta siffran i Europa.

År 2007 var utsläppen 158 gram/km, så sänkningen av fossil koldioxid går snabbt och det är – förutom allt snålare konventionella bilar och hybrider – den svenska satsningen på fordon som kan drivas med biomassebaserade bränslen, som har skapar det goda resultatet.

Den koldioxid som frigörs vid förbränning av biomassebaserade bränslen ger inga nettotillskott av koldioxid utan ingår i det naturliga kretsloppet. Det gäller etanol och biogas men också till exempel ved och pellets för uppvärmning av fastigheter.

FN:s klimatkonvention (UNFCCC) anger därför att koldioxidutsläppen vid förbränning av den här typen av bränslen ska räknas som noll. Det är en beräkningsmetodik som tillämpas av FN:s klimatpanel (IPCC) och i Sveriges årliga rapportering av koldioxidutsläpp till EU och FN.

Det är därför olyckligt att EU-kommissionen anser att biomassebaserade fordonsbränslen ska räknas som fossila i sitt förslag till lagstiftning om nya bilars koldioxidutsläpp. Ett förslag som gör att Sveriges satsning på bland annat etanol och biogas inte beaktas på ett korrekt sätt.

Om samma synsätt tillämpades i fastighetssektorn så borde alla fastigheter som värms med biomassebaserad fjärrvärme eller pellets räknas som oljeeldade. Konsekvensen av ett sådant resonemang blir att Sveriges klimatarbete då framstår som helt misslyckat, vilket inte stämmer – vare sig när det gäller fastighetssektorn eller bilindustrin.

– Det är glädjande att den svenska miljöbilssatsningen nu har gett oss Europas lägsta koldioxidutsläpp från nya bilar, säger Bertil Moldén, vd BIL Sweden.

– Det är mycket angeläget att alla som vill ha en vetenskapligt grundad klimatpolitik försöker stoppa kommissionens förslag att räkna biomassa som fossilt bränsle. Precis som i övriga sektorer borde biomassebaserade bränslen få tillgodoräknas. Det är också viktigt att inte den svenska miljöbilssuccén tappar fart. Den risken är uppenbar, när det nu aviserats om indragna morötter för framtida miljöbilsköpare.

Källa: Bil Sweden

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.125