23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Multi-Q: Delårsrapport

Delårsrapport januari - juni 2008

Multi-Q: DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2008

DELÅRSRAPPORT JANUARI-JUNI 2008

Kraftig tillväxt och förbättrad lönsamhet

• Omsättningen för första halvåret ökade med 64% till 82,4 Mkr (50,3 Mkr)

• Resultatet efter skatt för perioden uppgick till 3,0 Mkr (-2,1 Mkr)

• Resultat per aktie uppgick till 0,11 kr (-0,09 kr)

• Rörelseresultatet för kvartal 2 ökade kraftigt och uppgick till 4,3 Mkr

(-2,5Mkr)

• Order till ett värde av 45 Mkr har tecknats med internationell aktör inom

spelindustrin för leverans 2009 och 2010

• Anders Laurin ny VD

• Viktiga händelser efter halvårets utgång

- Order till ett värde av 4 Mkr från global detaljhandelsaktör till butiker i

Nordamerika

Omsättning

Omsättningen för första halvåret uppgick till 82,3 Mkr (50,3), vilket innebär en

kraftig ökning med 64% jämfört med samma period förra året. Under andra

kvartalet nådde bolaget en omsättning på 50,0 Mkr (19,5), vilket motsvarar en

försäljningstillväxt på 156%.

Resultat

Rörelseresultatet för första halvåret uppgick till 3,0 Mkr (-2,1), vilket

motsvarar en rörelsemarginal om 3,6% (neg). Kostnaderna har under perioden ökat

som en följd av den ökade satsningen på Digital Signage. Bruttomarginalen har

under perioden ökat och uppgick till 35,6% (32,2%), en följd av ökad försäljning

av mjukvara, tjänster och service. Under andra kvartalet uppgick

rörelseresultatet till 4,3 (-2,4 Mkr), en stark förbättring jämfört med

motsvarande period föregående år. Bruttomarginalen uppgick under andra kvartalet

till 37,0% (34,8%)

Orderingång

Orderingången för halvåret var 112 Mkr, jämfört med 42 Mkr för motsvarande

period föregående år, vilket är en ökning med 167%. Orderingången för andra

kvartalet var 65 Mkr, varav 45 Mkr avser leveranser under 2009 och 2010, jämfört

med 22 Mkr 2007. Vid utgången av kvartalet uppgick orderstocken till 63 Mkr (16

Mkr) vilket är 294% högre än vid samma tidpunkt föregående år.

Väsentliga händelser under perioden april - juni 2008

Rekordstor order till ett värde av 45 Mkr

MultiQ erhöll i april en order från en internationell aktör på en kundanpassad

bildskärmslösning. Ordern kommer att levereras under 2009 och 2010.

Anders Laurin utsågs till ny vd

Anders Laurin kommer närmast från en befattning som vice VD på Axis AB.

Ny order i Storbritannien

En kund till MultiQs partner Torex, som är en av Europas ledande leverantörer av

POS-lösningar (Point of Sales), har valt MultiQ's skärmar. Orderns värde är ca 1

Mkr och avser 15" bildskärmar med integrerad kortläsare och touchfunktion.

Stort intresse för Digital Signage

MultiQ har under perioden fått många intresseförfrågningar avseende Digital

Signageinstallationer. Detta har lett till ett antal nya pilotinstallationer

under perioden. Utrullningen av Digital Signage hos Svenska Spel fortlöper

enligt plan. MultiQs system erbjuder Svenska Spel och dess kunder interaktiva

bildskärmar med uppdaterad spelinformation i realtid hos spelombud över hela

Sverige.

MultiQ på Digital Signage Expo i Essen, Tyskland

I maj deltog MultiQ på den ledande europeiska mässan, Digital Signage Expo 2008

i Essen, som ett led i det fortsatta arbetet med att marknadsföra bolagets

lösningar för Digital Signage och kundanpassade bildskärmar. MultiQ ställde ut

tillsammans med IBM.

MultiQ på Retail Solutions i London, Storbritannien

I juni deltog MultiQ på Retail Solutions-mässan i England. Mässan riktar sig

till stora detaljhandlare i UK och Europa och är väl lämpad för marknadsföring

av MultiQs erbjudande. MultiQ deltog för fjärde året i rad och har successivt

ökat sitt engagemang i takt med framgångarna i Storbritannien.

Väsentliga händelser efter periodens utgång

Order från Nordamerika

En ledande global aktör inom detaljhandeln har lagt en order värd ca 4 Mkr till

sina butiker i Nordamerika. Ordern avser en kundanpassad bildskärmslösning.

Anders Laurin tillträdde som VD 14 juli

Marknad

I linje med den omfattande satsningen på Digital Signage har bolaget valt att

under 2008 att definiera marknaden som Monitor Solutions, vilket omfattar

erbjudandet av kundanpassade bildskärmar, samt Media Solutions vilket omfattar

produkter och tjänster inom det området som ofta anges som Digital Signage.

Monitor Solutions vänder sig till medelstora och stora företag och

organisationer som ställer höga krav på designade, robusta och kundanpassade

bildskärmar placerade i publika miljöer och inom industrin. Detta är samma

kundsegment som bolaget arbetat med under flera år.

Media Solutions vänder sig till företag och organisationer som i publika miljöer

vill kommunicera med sina kunder via centralt styrda budskap, och även kunna

påverka kunderna i sitt beslutsfattande i butiksmiljö.

Marknaden för Digital Signage har tagit fart. Många av de större

detaljhandelskedjorna samt företag som marknadsför exklusiva sällanköpsvaror så

som bilar, gör omfattande tester och utvärderingar av den nya tekniken för att

bättre kunna kommunicera med sina kunder.

Finansiell ställning och kassaflöde

Koncernens likvida medel och outnyttjade krediter uppgick totalt till 9,1 Mkr

(24,0) per den 30 juni 2008. Koncernens likvida medel uppgick till 4,3 Mkr

(12,8). Soliditeten uppgick till 50,9% (62,7).

Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten

med

10,4 Mkr (0,8) och det totala kassaflödet uppgick till -6,5 Mkr (0,6).

Moderbolaget

Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -2,6 Mkr (-1,4). Resultat efter

finansiella poster uppgick till -2,6 Mkr (-1,4). Investeringar i

anläggningstillgångar i moderbolaget uppgick till 0 Mkr (0). Likvida medel per

den 30 juni 2008 uppgick till 0 Mkr (0).

Framtid

Bolagets nya strategi som innebär att erbjuda så väl lösningar för Digital

Signage som kundanpassade bildskärmar visar sig fungera väl. Under första

halvåret har försäljningen fördelat sig så att 28% kommer från Media Solutions

och 72% från Monitor Solutions. Detta speglar väl förväntningarna inför året,

och är ett tydligt tecken på att bolaget har tagit en position inom Digital

Signage utan att tappa kraften inom Monitor Solutions. Orderingången för Monitor

Solutions har under året varit mycket god och förväntas fortsatt god för resten

av året. Marknaden för Digital Signage förväntas växa med över 20% under de

kommande året enligt CAP Venture Research.

Den allmänna finansiella oron har i vissa branscher såsom detaljhandeln påverkat

nyinvesteringar negativt. Detta kan medföra en långsammare tillväxt av Digital

Signage. MultiQs tillväxtmål kvarstår dock oförändrade. MultiQ skall växa med

minst 40% de närmaste 2-3 åren.

MultiQ's verksamhet är delvis projektorienterad varför faktureringen kan variera

kraftigt mellan olika kvartal. Vi bedömer att andra halvåret blir svagare än det

första.

Risk- och osäkerhetsfaktorer

Beträffande risk- och osäkerhetsfaktorer som företaget står inför hänvisas till

motsvarande avsnitt i Årsredovisning 2007. Inga väsentliga förändringar har här

skett under perioden.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad för koncernens del enligt IAS 34

Delårsrapportering och årsredovisningslagen samt för moderbolagets del i

enlighet med årsredovisningslagen. Redovisningsprinciper och beräkningsmetoder

är oförändrade från dem som tillämpats i årsredovisning 2007.

Eftersom MultiQ endast har en rörelsegren, platta bildskärmar, överensstämmer

nettoomsättning och rörelseresultat för segmentet med motsvarande uppgifter i

resultaträkningen.

Notering

MultiQ-aktien är noterad på Stockholmsbörsens Small Cap-lista sedan den 7

december 1999.

Kommande rapporttillfällen

Rapport kvartal 3, 23 oktober 2008

Bokslutskommuniké februari 2009

Frågor med anledning av denna rapport besvaras av:

Anders Laurin, VD

Tfn: 040-14 35 13, 0709-74 35 13

E-mail: anders.laurin@multiq.com

Lennart Pihl, Styrelseordförande

Tfn: 070-594 68 66

E-mail: lennart.pihl.ellpeco@tele2.se

För kontinuerlig information om bolaget se:

www.multiq.com

MultiQ International AB bildades 1988 i Malmö. MultiQs marknadserbjudande består

av bildskärmslösningar, hårdvara och mjukvara för Digital Signage lösningar samt

tillhörande kringutrustning och tjänster. MultiQ är noterat på Stockholmsbörsens

Small Cap lista. Företaget har erhållit ett flertal utmärkelser för sina

produkter, bland annat CeBIT Highlight Award för bästa innovativa hårdvara och

Utmärkt Svensk Form för design. Bolaget har sitt huvudkontor i Malmö, Sverige

samt försäljningskontor i Stockholm, Tyskland, Norge och Storbritannien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11|