Med den kommande 40-serien från Volvo Cars har bolaget som mål att för första gången ta sig in i den stenhårda så kallade "Golfklassen". Det rapporterar TT. Ett annat mål är att nå yngre storstadsbor över hela världen. – Det är en väldigt stor grupp och marknad, säger vd Håkan Samuelsson till nyhetsbyrån. Men Volvo vänder sig inte bara mot den gruppen. I Japan är det väldigt många "emptynesters" (äldre med utflyttade barn) som köper bilar ur Golf-klassen. – De behöver helt enkelt inte en så stor bil, säger vd Håkan Samuelsson till TT och fortsätter: – Ska vi öka vår marknadsandel måste vi ta oss in i klasser där vi i dag inte är så stora. Två nya prototyper i 40-serien visades i Göteborg under onsdagen, den ena en XC, en stadsjeep, och den andra vad som bäst kan beskrivas som en kombicoupé. XC:n ska börja produceras i Gent i Bryssel under nästa år.
Volvos nya målgrupp
Med ny modell vill biltillverkaren nå yngre köpare.
Med den kommande 40-serien från Volvo Cars har bolaget som mål att för första gången ta sig in i den stenhårda så kallade "Golfklassen". Det rapporterar TT. Ett annat mål är att nå yngre storstadsbor över hela världen. – Det är en väldigt stor grupp och marknad, säger vd Håkan Samuelsson till nyhetsbyrån. Men Volvo vänder sig inte bara mot den gruppen. I Japan är det väldigt många "emptynesters" (äldre med utflyttade barn) som köper bilar ur Golf-klassen. – De behöver helt enkelt inte en så stor bil, säger vd Håkan Samuelsson till TT och fortsätter: – Ska vi öka vår marknadsandel måste vi ta oss in i klasser där vi i dag inte är så stora. Två nya prototyper i 40-serien visades i Göteborg under onsdagen, den ena en XC, en stadsjeep, och den andra vad som bäst kan beskrivas som en kombicoupé. XC:n ska börja produceras i Gent i Bryssel under nästa år.