23948sdkhjf

Hyundai släpper en hybridbil om ett år

Hyundai börjar sälja sin första hybridbil, som drivs av gas och el, redan nästa år.
Hyundai börjar sälja sin första hybridbil, som drivs av gas och el, redan nästa år.
Till en början kommer den att säljas endast på den koreanska hemmamarknaden.

Hyundai Avante (Elantra) LPI Hybrid Electric Vehicle (HEV) blir världens första hybridbil som drivs av motorgas (LPG) och/eller el. Den är också först med litiumpolymerbatterier (Li-Poly). Förkortningen LPI står för Liquefied Petroleum Injected, gasinsprutning.

Bilen är en så kallad mildhybrid och drivs dels av en 1,6-liters förbränningsmotor som körs på LPG, dels av en elmotor på 15 kW (20 hk). Den har en kontinuerligt variabel kraftöverföring. Driftskostnaden lovar att bli extremt låg.

- Elantra LPI HEV illustrerar Hyundais innovativa angreppsvinkel. Vi utnyttjar vår ledande ställning på området gasdrivna fordon till att utveckla en hybrid som kommer att bli verkligt ekonomisk i drift, förklarar Hyun-Soon Lee, som leder Hyundais division för forskning och utveckling.

Vid en jämförelse med de hybridbilar som idag finns på marknaden lovar Hyundais gas/elhybrid att bli den billigaste av alla. Driftkostnaden beräknas bli 40 procent lägre än för de bästa konkurrenterna och bara hälften så stor som för motsvarande bensinbil. Dessa beräkningar grundar sig på bensin- respektive LPG-priset i Korea under första veckan i juni 2008.

Elantra LPI HEV får ett högre inköpspris än bensinbilen på grund av batterier, elmotor och det elektriska styrsystemet. Men utgifterna för bränsle blir så pass mycket lägre att merkostnaden kan "räknas hem" relativt snabbt.

Bilen släpper endast ut 103 gram koldioxid per kilometer och föroreningarna är 90 procent lägre än för en bensindriven Elantra . Därmed är den nya hybriden kvalificerad för kategorin Super Ultra Low Emission Vehicle (SULEV). Detta blir världens första bil med återladdningsbara batterier av typen litiumpolymer ( Li-Poly).

Li-Poly-batteriernas fördel jämfört med litiumjonbatterier är; högre energiinnehåll, lägre framställningskostnad och bättre stryktålighet mot yttre påverkan. De tål dessutom ett större antal urladdningar innan kapaciteten börjar avta.

Hyundai presenterade sin första hybridbil 1995 och har sedan dess visat ytterligare konceptbilar i samma genre. Under 2004 levererades 50 gas/elhybrider - Hyundai Click - till olika koreanska regeringsorgan. Ett projekt som därefter utökades med ytterligare 350 fordon. År 2006 kompletterades denna regeringsägda fordonsflotta med 730 bilar och 2007 med ytterligare 1 682.

Försäljningen av Elantra LPI HEV kommer inledningsvis att begränsas till Korea, men i princip är export möjlig till länder som har en fungerande infrastruktur för motorgas. Den nya bilen är fortfarande under utveckling, varför detaljerade tekniska data kommer att offentliggöras först vid premiären juli 2009 .

Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare. Mer information finns att på www.hyundai-motor.com
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.141