Bilen har tillverkats i cirka 25 testexemplar på fabriken i Trollhättan, där de bland annat testas för acceleration och förmåga att klara kyla och värme. prov för att senare skeppas och certifieras i Kina. – För att få produktionstillstånd i Kina måste man visa att man har elbilsteknologin. Man ska ha femton bilar som klarar räckvidden, minst 250 kilometer, och som har uthållighet i testcykler på flera månader, säger Nevs vd Mattias Bergman, till ttela. Efter tester skeppas och certifieras bilarna i Kina. Samtidigt fortsätter nyrekryteringarna i Trollhättan och cirka 50-medarbetare, framför allt ingenjörer, anställs per månad, skriver ttela. Dessutom byggs fabriken om och till sommaren kommer cirka 100 bilkonstruktörer in för att förbereda produktionen av målade karosser som inleds i höst. Fabriken i Tianjin, där slutmonteringen ska ske, väntas komma igång till våren inför lanseringen på den kinesiska marknaden nästa år. Efter första elbilen väntar fyra nya modeller, med en i grunden ny arkitektur, för lansering 2019. De bilarna ska även produceras i Trollhättan för den svenska marknaden.
Nevs: Första elbilen klar
Nevs första elbil är färdigutvecklad och genomgår tester i både Sverige och Kina inför lanseringen nästa år.
Bilen har tillverkats i cirka 25 testexemplar på fabriken i Trollhättan, där de bland annat testas för acceleration och förmåga att klara kyla och värme. prov för att senare skeppas och certifieras i Kina. – För att få produktionstillstånd i Kina måste man visa att man har elbilsteknologin. Man ska ha femton bilar som klarar räckvidden, minst 250 kilometer, och som har uthållighet i testcykler på flera månader, säger Nevs vd Mattias Bergman, till ttela. Efter tester skeppas och certifieras bilarna i Kina. Samtidigt fortsätter nyrekryteringarna i Trollhättan och cirka 50-medarbetare, framför allt ingenjörer, anställs per månad, skriver ttela. Dessutom byggs fabriken om och till sommaren kommer cirka 100 bilkonstruktörer in för att förbereda produktionen av målade karosser som inleds i höst. Fabriken i Tianjin, där slutmonteringen ska ske, väntas komma igång till våren inför lanseringen på den kinesiska marknaden nästa år. Efter första elbilen väntar fyra nya modeller, med en i grunden ny arkitektur, för lansering 2019. De bilarna ska även produceras i Trollhättan för den svenska marknaden.