23948sdkhjf

Sverigepremiär för Toyotas laddhybrid

I början av Almedalsveckan i Visby visar Toyota en körklar hybridbil som körs i trafik. Bilen är utrustad med batterier som kan laddas från ett vanligt eluttag.
Tekniken ger laddhybridbilen en avsevärt längre körsträcka med enbart eldrift än dagens hybridmodeller.

Den laddhybridbil som Toyota visar i Visby under Almedalsveckan är en prototyp, dvs den använder en kommande teknik i en befintlig Toyota Prius-kaross. Det är alltså inte en produktionsfärdig bil. Laddhybridbilen ingår i en liten serie testbilar som sedan hösten 2007 går i trafik i Frankrike, i ett samarbete med det franska energibolaget EDF. Det är första gången som bilen visas i trafik utanför Frankrike.

En laddhybrid (även kallad plugin-hybrid) är en bil där man, till skillnad från en vanlig hybridbil, kan ladda elmotorns batteri från ett vanligt vägguttag.

Under korta körsträckor fungerar den som en elbil och kan oftast köras hela vägen från start till mål på enbart elmotorn, helt utan avgas- eller CO2-utsläpp. Den har dock inte elbilens begränsade räckvidd eftersom förbränningsmotorn startar automatiskt när den lagrade elen förbrukats.

På längre resor drivs laddhybridbilen - precis som den vanliga Prius hybridbilen - med både elmotor och förbränningsmotor. Räckvidden är obegränsad eftersom bilen inte är beroende av någon ny infrastruktur. Även under längre resor är bränsleförbrukningen avsevärt lägre än för en traditionell bil som drivs med bensin, diesel eller E85, vilket ger motsvarande lägre CO2-utsläpp och driftkostnader.

- Vi är mycket glada över att vi, som enda land i Europa utanför Frankrike, har lyckats få hit laddhybridbilen, säger Hans-Eric Almebäck, vd för Toyota Sweden. Laddhybridtekniken ett av de mest energieffektiva sätten att driva bilar i dag, eftersom en elmotor är flera gånger mer energieffektiv jämfört med en vanlig förbränningsmotor. Genom att visa vår laddhybridbil i Visby vill vi ge svenska politiker och beslutfattare möjligheten att bilda sig en egen uppfattning om hur tekniken fungerar i verkligheten.

Toyota planerar att under 2010 börja serietillverka en laddhybridbil, som ska säljas i både Europa och USA. Den kommer (till skillnad från den prototyp som visas i Visby) att vara utrustad med litium-jon-batterier.

Toyotas laddhybridbil visas i hamnen i Visby i anslutning till Briggen Tre Kronor, söndagen den 6 juli och måndagen den 7 juli.

Namn: Toyota Plug-in HV
Mått: Längd: 4,44 m; Bredd: 1,72 m; Höjd: 1,49 m
Vikt: 1 360 kg
Antal sittplatser: 5 personer
Bensinmotor: 1,5 liter, 76 hk, 110 Nm
Elmotor: Asynkron likströmsmotor, 68 hk, 400 Nm
Max effekt: 136 hk (bensin- och elmotor tillsammans)
Max hastighet på el: 100 km/tim
Batterier: Nickel-metallhydrid, 202 volt, 13 Ah
Laddning: 240 volt hushållsel
Uppladdningstid: 1 - 1,5 timme

För ytterligare information kontakta:
Bengt Dalström, Information & PR, Toyota Sweden AB, tel 08-706 71 00, pr@toyota.se

Toyota tillverkade 9,37 miljoner fordon 2007 varav 808 000 i Europa och säljs i mer än 170 länder. Samtliga 67 fabriker och Toyota Sweden är miljöcertifierade enligt ISO 14001. Försäljningen av hybridmodeller från Toyota 2007 översteg 430 000 och målet är en årlig produktion på över 1 miljon hybrider tidigt 2010. Serietillverkningen startade med Toyota Prius 1997 och idag har Toyota 12 hybridmodeller i produktion. Samtliga Toyotas personbilsmodeller är miljöcertifierade.

Serieproduktion av Toyotas lyxbilsdivision Lexus startade 1989 och finns idag i mer än 60 länder. 2007 tillverkades 500 000 Lexus fördelat på 8 modeller. I Europa finns 5 modeller varav 3 med hybridteknik.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.141