23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Scania + längdlandslaget = sant

Specialfordon ska ge bra glid för åkarna.

För åtta år sedan utvecklade Scania en unik vallalastbil åt svenska längdlandslaget. Samarbetet har sedan dess ständigt utvecklats och nu har parterna valt att förlänga det.

– För oss är det självklart att fortsätta samarbeta med längdlandslaget, säger Mikael Person, sponsringsansvarig på Scania, i ett pressmeddelande.

Fick bukt med kemikalier

Landslagsvallarnas arbetssituation förbättrades rejält 2008 då Scania började sin sponsring av det svenska längdlandslaget genom att bygga en mobil vallabod i form av en lastbil. Detta är något som sedan tagits efter av många andra skidnationer. Sveriges första vallalastbil är numera Kanadas, och även Norge, Finland och Ryssland kör Scania.

– Lastbilen förbättrade vallarnas arbetssituation väsentligt, menar Johan Sares, längdchef på Svenska Skidförbundet.

Anledningen är att vallarna använder mycket kemikalier i sitt arbete och genom lastbilen kan man garantera bra luft i deras arbetslokal.

– Dessutom slipper de numera bära all utrustning in och ut ur vallabodar vid varje tävling. Allt ligger redan på plats i trailern, berättar Johan Sares.

Lastbilen vidareutvecklades senare till den trailer som används idag. I samband med det hjälpte Scanias ergonomer till att ta fram höj- och sänkbara arbetsbänkar och andra arbetsrelaterade förbättringar.

– Det gläder oss att vi kan stötta utvecklingen av resurserna kring längdlandslaget och vi vill gärna vara med och förbättra arbetssituationen för vallare och ledare ytterligare under kommande säsonger. Med tre viktiga mästerskap framför oss känns det extra viktigt, säger Mikael Person, sponsringsansvarig på Scania.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.157|