– Våra kunder har en hög beläggningsgrad vilket ökar incitamentet att förnya och utöka flottorna. Andra viktiga underliggande faktorer är att det finns ett utbytesbehov av de stora volymerna från 2007-2008 och att kunderna nu känner sig trygga med den nya Euro 6-teknologin, säger Scanias vd och koncernchef Per Hallberg, i ett pressmeddelande.
Siktar mot nya områdenScanias marknadsandel i Europa ligger på starka 16,6 procent för årets första nio månader, vilket är 1,6 procentenheter bättre än i fjol. Ökningen är bland annat kopplad till ett ledande Euro 6-program och försäljningsaktiviteter i nya segment.
– För att upprätthålla och ta nya marknadsandelar fortsätter vi arbetet med att gå in i nya segment. Vi fortsätter att fokusera på försäljningsaktiviteter som genererar ökad försäljning av bygg- och anläggningsfordon, distributionsfordon och olika typer av specialfordon, säger Per Hallberg.
Orderingången i Europa var fortsatt stark trots säsongsmässig påverkan. Samtidigt är efterfrågan fortsatt mycket svag i Brasilien även om Latinamerika som helhet inte saknar ljusglimtar, som exempelvis Argentina, Chile och Peru. Efterfrågan var fortsatt låg i Ryssland och i Mellanöstern. Totalt sett uppgick Scanias orderingång till 14 921 (16 989) lastbilar under det tredje kvartalet 2015.
Även på bussidan är Scanias marknadsandel i Europa stark på 6,8 procent för årets första nio månader, jämfört med 5,1 procent motsvarande period ifjol.