23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Vi vill ha snygga tåg

Svenskarna vill ha träinredning, tyskarna vill ha mattor på golvet - men det tycker italienarna inte om. I Storbritannien får loken gärna ha ögon och näsa. Olika kulturers estetiska smak ställer stigande krav på tågproducenterna.

Ett blått tåg är snyggt i Sverige, men oacceptabelt i Kina där blått symboliserar sorg. Harmoniserade elsystem och signalsystem innebär att snabbtåg kan passera gränser i rusande fart. Men det skapar utmaningar för tågproducenterna när det gäller design. Dels ska människor från olika kulturer känna sig välkomna, och dels ska ett tågs livslängd vara minst 30 år. Då duger det inte med extrema modenycker som känns fel efter ett par år.

Bombardier, Alstom och Siemens är några av de stora europeiska producenterna av järnvägsmaterial, som också exporterar till hela världen.

Källa: Nyteknik.se

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079