VW-skandalen: Inget utbrett fusk i branschen
Oron över att fler biltillverkare manipulerar värden på samma sätt som Volkswagen är överdriven. Det menar Bil Swedens vd Bertil Moldén uppger Ny Teknik.
– Vi har inte något mer definitivt antal. Vi har kontaktat Volkswagen som ska komma med information, säger Ingela Sundin, sektionschef för fordonsteknik på Transportstyrelsen, till TT.
Men tidningen Ny Teknik har pratat med Bil Swedens vd Bertil Moldén angående risken för ett utbrett miljöfusk inom branschen. Vd:n menar att fusk med avgastester inte är något som bilägare behöver känna oro för.
– Personligen tror jag inte att det är så, säger han till tidningen.
Svenska Volkswagen vill inte uttala sig i ärendet.
– Jag tänker inte spekulera mer i det. När vi har mer information så går vi ut med det. Så är det, kommenterar informationschefen Marcus Thomasfolk till TT.
Miljöminister Åsa Romson (MP) har reagerat kraftigt på uppgifterna om Volkswagens fusk och kräver besked från VW-ledningen.
– Jag häpnar över att ett etablerat bilföretag ser ut att ha betett sig på ett rent skamligt sätt. Nu måste vi säkerställa och kräva svar på vad som gäller för bilar i Europa och Sverige, säger hon till TT.
– Jag har säkerställt att Transportstyrelsen kontaktar Volkswagen för att få veta vad som gäller. Företaget är skyldigt svar på bilägarnas berättigade frågor, säger Åsa Romson.
Vill ha bättre system
Sverige arbetar aktivt i EU för att få ett annat testsystem som bygger på verkliga utsläpp och inte teoretiska labbtester. Systemet skulle innebära att det blev svårare att fuska på liknande sätt som VW.
– Besked jag fått från EU-kommission är att arbetet är på gång, säger Åsa Romson.
Enligt Bertil Moldén, ser de amerikanska och de europeiska testerna inte likadana ut. Det kan alltså vara så att det bara gått att lura amerikanska myndigheter.
– Det är två olika testförfaranden har jag fått reda på. Gissningsvis, om vi nu går på Volkswagens linje att man manipulerat systemet i testögonblicket, borde inte metoden vara applicerbar på Europa. Men det får vi undersöka, säger Bertil Moldén.
Antalet länder som väljer att undersöka VW-bilar växer, bland annat har Schweiz och Sydkorea valt att utreda frågan.