23948sdkhjf

VW-skandalen slår hårt

"Miljöskandalen får enorma konsekvenser för det tyska bilföretaget på kort som lång sikt", säger en branschexpert till TT.
Volkswagen har nu tvingats erkänna att elva miljoner dieselbilar över hela världen ska vara utrustade med en speciell mjukvara som ser till att mätningarna visar på lägre utsläpp vid olika tester.

Medan aktien rasade med nära 20 procent för andra dagen, och VW totalt tappat 250 miljarder i börsvärde, uppges i tyska medier att koncernchefen Martin Winterkorn får sparken och ersätts av Porsche-chefen Matthias Muller. Detta avvisas dock från företaget.

Enligt amerikanska uppgifter har en brottsutredning inletts av det amerikanska justitiedepartementet och förbundskansler Angela Merkel kräver "fullständig transparens" från VW i frågan.

"Utstuderat fusk"
Det tyska företaget har avsatt 60 miljarder kronor för att ta hand om problemet men Christer Karlsson, professor vid Copenhagen Business School och expert på fordonsindustrin, menar att skadan är historiskt stor. Han ser också stor skillnad jämfört med tidigare felaktigheter hos till exempel General Motors, Toyota och Hyundai:

– Då har det handlat om misstag. Det här är ett utstuderat fusk där man försökt lura myndigheter och konsumenter i våldsamt stor skala.

TT: Varför vågar man ta risken?

– Jag tror det mest beror på svårigheter att komma runt de amerikanska bestämmelserna. Jag har väldigt svårt att tro att det här är någon strategi från toppnivå. Det skulle vara en vansinnig risk.

Christer Karlsson ser nu en rad olika effekter, från skadat varumärke och tappad försäljning till gigantiska skadeståndskrav.

Flera europeiska länder ska nu undersöka om man drabbats. Från Transportstyrelsens håll följer man utvecklingen men har inte tagit något sådant beslut.

– Vi kommer att ha det i tankarna när vi planerar nästa års program. Vår intention är att hitta sådana här brister, säger utredaren Per Öhlund.

Christer Karlsson ifrågasätter dock varför det inte sker med omedelbar verkan:

– Jag tycker att det skulle vara motiverat att Sverige testade några bilar som Volkswagen sålt.

På svenska Volkswagen vill man inte lämna några kommentarer utan hänvisar till huvudkontoret i Tyskland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.266