23948sdkhjf

FKG: Vill ha kvar finansiell partner till fordonsindustrin

Behåll fokus på riskkapital särskilt inrättat för fordonsindustrin och satsa på små och medelstora företag. Det skriver FKG i sitt remissvar på den statliga utredningen ”Fondstruktur för innovation och tillväxt”.
Främst handlar Näringsdepartementets utredning om det statliga riskkapitalbolaget Fouriertransforms framtid. Bolaget bildades bland annat på det Finanspolitiska rådets inrådan i anslutning till den globala fordonskrisen 2008-2009. Syftet var – och är om än något justerat – att säkerställa riskvilligt kapital för den svenska fordons- och leverantörsindustrins framtida utveckling.

– Generellt anser vi att en samordning av det statliga riskkapitalet är nödvändigt. Men samtidigt saknar vi förståelsen och insikten om den drivkraft som fordonsindustrin är för svensk teknikindustri, säger Fredrik Sidahl, vd för FKG i en muntlig kommentar till den utredning som beställts av näringsminister Mikael Damberg, Socialdemokraterna.

Han menar vidare att statligt riskkapital är ett viktigt smörjmedel vid sammanhållna nationella satsningar, mellan myndigheter, akademi och näringsliv, på strategiskt viktiga industrier som fordons- och transportmedelstillverkning,

Satsning på små och medelstora företag
Utöver ett justerat uppdrag för Fouriertransform, vill FKG även ha en fokusering på små och medelstora företag, SME.

– Alla är överens att det är i småföretagen som framtidens arbeten skapas, då måste de även ha möjlighet till externt, riskvilligt kapital, menar Fredrik Sidahl.

FKG menar att Fouriertransforms mål borde vara att göra svenska leverantörer till världsledande inom tillverkning av komponenter och system samt tekniska lösningar för att nedbringa fossilberoendet i transportsystemet och för att nedbringa antalet döda och svårt skadade i trafiken.
Läs mer om: FKG
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078