Dålig järnväg ger mångmiljonsmäll för SSAB
Bristerna i järnvägssystemet på sträckan Boden – Bastuträsk kostar ståljätten 120 miljoner kronor om året. Uteblivna infrastruktursatsningar kan på sikt hota jobben, varnar SSAB.
På sträckan mellan Boden och Bastuträsk är det sänkt hastighet till 70 kilometer i timmen, vilket innebär en ökad gångtid för Stålpendeln mellan Luleå och Borlänge med två timmar. Vilket i sin tur ger kortare tid för lastning och lossning.
Sprickbildningarna i rälsen och dåligt skick på banan mellan Boden och Bastuträsk (157 kilometer) kostar godstrafik och persontrafik stora summor varje år, skriver tidningen. Enligt uppgifter ska det för SSAB:s del handla om i genomsnitt 120 miljoner kronor om året, för brister i järnvägssystemet.
I artikeln riktar Per Bodemark, ordförande i Näringslivets Transportråd och SSAB:s vice vd och inköpsdirektör, kritik mot den bristfälliga järnvägen. Han menar att utebliven upprustning kan på sikt få allvarliga konsekvenser för sysselsättningen.
– SSAB klarar sig alltid, vi kan etablera oss i andra länder om förtroendet för den svenska infrastrukturen saknas. Men det vore trist för Sverige. Konsekvensen på sikt blir att många arbetstillfällen riskerar att försvinna, säger han till tidningen.