Husqvarna redovisade ett resultat efter finansiella poster på 1.057 miljoner kronor (812). Det var mer än marknadens förväntade 1.035 miljoner kronor, enligt SIX News/Inquiry Financials enkät.
Nettoomsättningen uppgick till 10 928 Mkr (9 685), vilket var en ökning med 13 procent. Dock, justerat för valutakurseffekter, minskade nettoomsättningen med 3 procent.
I delårsrapportens vd-ord konstaterar Kai Wärn att året sammantaget har börjat bra för Husqvarna. ”Även om den totala försäljningen minskade, var utvecklingen i termer av divisionsmix positiv”, skriver han.
Han uppger också att under 2015 kommer fokus fortsatt vara på återhämtning av rörelsemarginalen genom det accelererade förbättringsprogrammet (AIP).
Nettoomsättningen ökade med 13% till 10 928 Mkr (9 685). Justerat för valutakurseffekter minskade nettoomsättningen med -3%.
- Tillväxt för Husqvarna, Gardena och Construction, medan Consumer Brands minskade väsentligt.
Rörelseresultatet ökade med 22% till 1 112 Mkr (908).
- Operational Excellence kostnadsminskningar samt en gynnsam divisionsmix .
Positiva effekter av förändringar i valutakurser på kort sikt uppgående till 107 Mkr.
Resultat per aktie ökade till 1,37 kronor (1,08).
Det operativa kassaflödet uppgick till -2 410 Mkr (-1 960).