Enligt vd:n Göran Jansson kan namnbytet ses som ett tydligt tecken på att huvudägarna voestalpine anser att bruket i Munkfors är strategiskt viktigt i stålkoncernen. Företaget går från nivå två inom koncernen, till att bli nivå-ett-företag.
– Det är en väldigt positiv signal, säger han till Metal-Supply.
Ägar- och organisationsstruktur kommer inte att påverkas av namnbytet. Välkända varumärken som “uddeholmstrip” och “bohlerstrip” kommer också att fortsätta användas i kommunikationen med kunderna.
– Vi kommer i första hand att satsa på Precision Strip, det vill säga produkter med höga toleranskrav, säger Göran Jansson, som tillträdde som vd i november förra året, om den framtida strategin.
Företaget är redan i dag ett av de ledande bolagen inom precisionsstål – men målet är att bli ännu bättre.
– Min första tid som VD har varit mycket inspirerande då jag hamnat i ett anrikt kunnigt bolag med starka ägare. Vi är en kompetent aktör på en global marknad, med ett starkt varumärke, och jag ser mycket positivt på bolagets framtidsutsikter.