Det blev storslam i New York för Volvo Lastvagnars Live Test-kampanj. På The One Show, en av de mest kända internationella reklamtävlingarna, vann kampanjen för den nya lastbilsserien nio priser, varav sex guld. Av 21 000 inskickade bidrag från hela världen vann The Epic Split även det prestigefyllda priset Best in Show.
Vinner tävling efter tävling
Sammanlagt innehåller kampanjen sex filmer som på olika spektakulära sätt visar upp de innovativa egenskaperna hos den nya lastbilsfamiljen. Tillsammans har filmerna setts över 100 miljoner gånger på Youtube.
- The One Shows priser är bland de finaste man kan vinna. Framför allt känns det roligt att en B2B-reklam lyckas vinna så här många priser i tävling efter tävling, säger Per Nilsson, PR-chef för Volvo Lastvagnar, i ett pressmeddelande.
Den slutliga prisutdelningen för The One Show hölls fredagen den 9 maj på Lincoln Center i New York. Utöver priset för Best in Show, tog Volvo Lastvagnar också hem utmärkelsen Client of the Year. Kampanjen tog hem guld i kategorierna Interactive, Entertainment och Advertising. Majoriteten av priserna gick till The Epic Split, viralfilmen där Jean-Claude Van Damme går ner i split mellan två nya Volvo FM-lastbilar. Kampanjen vann också en guldpenna i kategorin Advertising, Consumer Campaign.
Den 1:a maj vann kampanjen arton priser i reklamtävlingen New York Festival, inklusive Global Brand of The Year och Best in Show. Några veckor tidigare kammade Volvo Lastvagnars kampanj hem tre Guldägg på svenska Guldäggsgalan, samt de ärofyllda utmärkelserna Black Cube och Client of the Year i internationella ADC Awards, en annan prestigefylld reklamtävling.