Svensk Byggplåt har samlat sina medlemsrepresentanter för att summera verksamhetsåret och diskutera organisationens fortsatta inriktning.
Sedan starten för tio år sedan har organisationen haft som mål att samla och synliggöra byggplåtsbranschen samt att stärka plåtens position som byggmaterial. Arbetet har riktat sig särskilt mot föreskrivande led i projekterings- och byggprocesser, med fokus på kunskap, inspiration och tillgänglighet.
Det skriver Svensk Byggplåt i ett pressmeddelande.
– De senaste åren har byggplåten fått ökad synlighet och allt fler har börjat upptäcka byggplåtens möjligheter och fördelar, inte minst för att det är ett vackert och tåligt material som dessutom går att återbruka. Vi vill göra byggplåten till det självklara valet för alla typer av byggnationer och jag vågar påstå att Svensk Byggplåt i hög grad har bidragit till att vi nu är på väg i den riktningen, säger Anders Hvarfner, ordförande i Svensk Byggplåt och vd för Plåt & Ventföretagen.
Organisationens arbete har bland annat bedrivits genom synlighet i flera kanaler, där magasinet MIA – Metaller i arkitekturen och webbplatsen svenskbyggplat.se varit centrala verktyg. Målgruppen omfattar arkitekter, fastighetsägare, byggherrar, byggföretag, husägare och plåtslagare.
– Svensk Byggplåt består av medlemmar från några av Sveriges och världens största plåtleverantörer. Det är företag och koncerner som utanför styrelserummet är konkurrenter, men tillsammans i det sammanhang som Svensk Byggplåt har skapat jobbar vi gemensamt för att lyfta byggplåtens mångsidighet och möjligheter, säger Anders Hvarfner.
Utöver marknads- och kommunikationsinsatser har Svensk Byggplåt etablerats som en plattform för samverkan kring tekniska frågor, återbruk och framtagande av branschstandarder. Organisationens långsiktiga målsättning är att ytterligare öka nyfikenheten kring byggplåt och visa på materialets bredd, där hantverket och yrkesskickligheten spelar en avgörande roll.