Litium, ett av Nordens ledande bolag inom digital handel, släpper i dagarna en rapport om den gröna omställningarnas fördelar. Rapporten bygger på svar från 920 beslutsfattare inom tillverkning, distribution och grossistverksamhet i Norden.
– B2C-handeln har länge stått i fokus i diskussionen om hållbarhet, där frågor som snabba leveranser och returer fått mycket uppmärksamhet. Inom B2B finns möjlighet att dra lärdom av dessa erfarenheter, och genom att använda sin data rätt och arbeta med tydligare produktinformation kan företagen ta stora kliv framåt, säger Malin Bodolla på Litium.
Transparens en konkurrensfaktor
Litiums rapport identifierar flera områden där industrin kan använda digitalisering för att förbättra hållbarheten. Förutom faktorer som effektivare logistikflöden och större pappersbesparingar medför e-handeln en klimattransparens som är svårslagen.
– Genom att visa klimatdata i din e-handel blir det en konkurrensfaktor, den vars e-handel kan visa Co2-värden bättre än de andra kan sticka ut lite och ligga i framkant, säger Malin Bodolla och fortsätter:
– När en beställning läggs kan kunden själv se vilken miljöpåverkan de olika alternativen har, och uträkningen blir på kundens villkor. Helt plötsligt kan hen inte bara jämföra pris utan också påverka. I och med att hållbarhetsfrågan blivit så stor och viktig, och att det ställs krav genom CSRD-direktivet, tror jag faktiskt att många ser det som både ett kundvärde och en konkurrensfördel, varje produkts miljöpåverkan syns direkt för kunden!
Transparensen kan vara extra efterlängtad för verkstad och industri, en bransch med många underleverantörer involverade. Genom e-handel blir insyn och medvetenhet mer lättillgängligt för både kund och bolag.
– Komplexiteten är stor i den här branschen, och ju mer komplex din affär är och ju fler underleverantörer och led du har, desto svårare blir det att kontrollera allt själv. Behöver du ha koll på olika komponenter och leverantörer själv blir det många steg du ska ansvara för. Genom att vara proaktiv kan informationen bli tydligare, vilket ökar kundens förtroende för leverantören, säger Malin Bodolla.
Fler korrekta ordrar
Hållbarhet och grön omställning är idag en självklar del av industrins agenda, men för många företag handlar det fortfarande om att hitta rätt sätt att börja. Malin Bodolla ser det som en chans till förbättring.
– Vi märker att flera bolag funderar på hur man ska börja med det här arbetet, och en del tänker att ”vi MÅSTE jobba med det här, vi BORDE ta tag i det här”. Den andra delen ser det istället som en konkurrensfördel.
– Genom att visa transparensen med klimatdata i din e-handel blir det till ett kundvärde. Och det råder en missuppfattning om att fler fel uppstår vid en digitaliserad affär, men det blir oftast tvärtom: Informationen är tydligare, man kan integrera olika typer av system och de digitala flödena kan byggas upp på ett mer hållbart sätt. Med rätt kunskap och källor går det att komma igång utan att göra det onödigt komplext, och varje steg mot mer digital transparens är ett steg mot en mer hållbar affär, avslutar Malin Bodolla.
Om Litium
Namn: Litium
Grundades: 1998
Stad: Stockholm
Erbjuder: Litium hjälper produktsäljande företag att digitalisera komplex försäljning med en plattform som förenar e-handel, produktinformation (PIM) och innehållshantering (CMS) i ett och samma system. Plattformen är byggd för B2B-handel och ger kontroll över produktdata, orderflöden och kundkommunikation. Med stöd för flera språk, valutor och integrationer mot affärssystem kan företag växa globalt med låg total ägandekostnad och starkt partnerstöd.
Litiums nya rapport visar att 32 procent av de nordiska företagen uppger att de redan är väl förberedda för att möta de nya kraven i CSRD-direktivet, medan 30 procent arbetar aktivt med att säkra efterlevnad. Läs rapporten i sin helhet här.