BE Group, en ledande leverantör av stål och metaller i Nordeuropa, har infört automatiserad koldioxiddata för varje produkt i sin digitala handelsplattform. Systemet inkluderar även utsläppsberäkningar från transporterna, baserat på mottagarens postnummer. Målet är att ge kunderna tillgång till exakt och transparent klimatdata – en efterfrågan som ökat markant i takt med skärpta hållbarhetskrav.
Det upplyser Litium.
– Sedan vi lanserade vår e-handel har ett av målen varit att stötta kunderna i en snabbt föränderlig marknad och vi såg en växande efterfrågan på klimatdata i flera segment. Så istället för att vänta på tryck från regelverk eller köpare ville vi agera proaktivt för att stötta kunder i den processen, säger Lukas Baranauskis, e-Commerce Manager på BE Group, i en kommentar.
BE Group använder Litiums e-handelsplattform för att möjliggöra integreringen av koldioxiddata. Genom lösningen kan varje kund se klimatpåverkan på hela sin order, inklusive transporten till den specifika adressen. För att säkerställa datakvalitet används så kallade Environmental Product Declarations (EPD), vilket stärker noggrannheten i beräkningarna.
– Klimatdata är på väg att bli det nya svarta i B2B-handel, särskilt inom tillverknings- och byggrelaterade branscher. BE Groups lösning visar hur digitala plattformar kan möjliggöra transparens och skapa värde för kunderna genom att låta CO₂-data och digital handel samverka redan innan kommande EU-regleringar förväntas kräva detta, förklarar Malin Bodolla, marknadschef på Litium, i ett pressmeddelande.
Genom satsningen positionerar sig BE Group som en föregångare inom digital hållbarhetsrapportering. Lösningen ligger i linje med en bredare utveckling inom B2B-sektorn, där 83 procent av företagen nu använder digitala kanaler för affärer, enligt rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2025.