Metallåtervinnaren lanserar initiativet ”Närskrotat” för att minska sina utsläpp
Det handlar om återvinningskoncernen Vinning som för att minska sina utsläpp med 25 procent till 2025 identifierat lokala lösningar som en nyckelfaktor i sin strategi. Ett av deras viktigaste initiativ är ”Närskrotat”, med fokus på att hantera och sälja skrot så lokalt som möjligt i Sverige. Detta i stället för att transportera skrotet långa sträckor.
Med hjälp av klimatberäkningar har Vinning kunnat kartlägga sina största utsläppskällor och fokuserar nu på att minska dem. Detta gör det möjligt för företaget att prioritera sina insatser där de har störst påverkan, särskilt inom transport och industri.
Det är genom ett samarbete med ClimateHero som Vinning fått tydligare insikter om vilka delar av verksamheten som står för de största utsläppen. Utsläppen från de långväga transporterna av skrot till utländska marknader visade sig vara en stor utmaning. De transporterna stod för cirka 3 000 ton koldioxidutsläpp.
För att minska dessa har Vinning nu börjat fokusera mer på lokala och nationella marknader för skrotförsäljning. Denna strategi minskar transportsträckorna och därmed även utsläppen, ett viktigt steg mot att nå företagets klimatmål till 2025.