23948sdkhjf

Nu ska Hydros aluminium ta sjövägen – sänker koldioxidutsläppet

Aluminiumet ska ta båten istället för lastbilen. En logistikförändring som innebär cirka 600 ton i minskade CO2-utsläpp för 2024, menar bolaget.

Ett nytt samarbete mellan Hallands Hamnar, Stena Recycling och Hydro Aluminium innebär att aluminiumet som tidigare fraktats med lastbil mellan Stena Aluminium i Älmhult till Hydro Aluminiums anläggningar i Norge ska framöver ta sjövägen.

I Halmstad anläggs det en ny kaj i Oceanhamnen på 200 meter vilket innebär en ny yta för godshantering på 21 000 kvadratmeter och härifrån ska en ny linje som går mellan Halmstad och flera av Hydro Aluminiums anläggningar i Norge avgå flera gånger per vecka. 

Fram till dess att kajen är färdigställd kommer fartygen utgå från andra, redan befintliga, delar av hamnen.

– Vi är mycket nöjda med sjöfraktlösningen från Halmstad som nu har kommit igång. Det kommer att minska CO2-utsläppen och bidra till att Hydro Aluminium når sina hållbarhetsmål. Med beräknade fraktvolymer från Halmstad hamn till Norge innebär det cirka 600 ton i minskade CO2-utsläpp för 2024, säger Henning Wiik Tangen, Scrap Purchaser på Hydro Aluminium Metal i Norge i ett pressmeddelande.



Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.063