Här väljs det turkiska stålet framför det svenska
När den nya kraftledningen Aurora Line, som ska gå mellan Messaure i Sverige och Pyhänselkä i Finland, byggs väljer man bort det svenska stålet till förmån för det turkiska.
![](https://image.nordjyske.dk/users/nordjyske/images/73683436.jpg?t%5Bstrip%5D=true&t%5Bcrop%5D%5Bwidth%5D=5999&t%5Bcrop%5D%5Bheight%5D=3990&t%5Bcrop%5D%5Bx%5D=0&t%5Bcrop%5D%5By%5D=9&t%5Bresize%5D%5Bwidth%5D=660&t%5Bresize%5D%5Bheight%5D=439&accessToken=d1209df841c32780d83f576504847c2b6dd3de8b41e76891b7ebd5256156a561)
Regeringen har godkänt byggandet av en ny kraftledning som kan gynna etableringen av den koldioxidfria stålproduktionen. Foto: Colourbox
Arbetet har varit i gång i tre månader och Ida Wallentin, huvudprojektledare på Svenska kraftnät, berättar för P4 Norrbotten att nio mil skog är borta, byggvägar har börjat ta form och likaså fundamentsarbete.
Nästa steg i projektet är att invänta de cirka 6 200 ton tunga stålstolparna från Turkiet. I detta projekt är svenskt stål nämligen inte aktuellt.
– Det finns inga svenska tillverkare av den här typen av stål som har den kapaciteten som krävs. På ett år ska 6 200 ton fram, säger Wallentin till P4 Norrbotten.