23948sdkhjf

Transporten till svenska stålverk kräver specialutrustning

DB Cargo Full Load Solutions, som arbetar med hållbara logistik- och transportlösningar, samordnar transporter av kokiller till svenska stålverk. Från Italien och upp till mottagare runt om i Sverige går färden på järnvägarna.

DB Cargo Full Load Solutions har i flera år transporterat upp till 36 ton tunga kokiller, en gjutform för flytande metall, till svenska stålverk. 

Men det är inte som vilken transport som helst. Den tunga och skrymmande lasten kräver viss specialutrustning för att göra transporten möjlig.

– Vi måste se till att särskilt tunglastande vagnar finns på plats, det krävs omfattande lastsäkring av godset samt specifika transporttillstånd på de sträckor där kokillerna transporteras med lastbil, säger Per-Ola Fyhr, Forwarding Agent på Full Load Solutions och ansvarig för den operativa delen av transporten.

Peter Nerheden, Account Manager på Full Load Solutions och ansvarig säljare för specialtransporter, berättar för oss att de kokiller de kör till Sverige tillverkas i Italien. 

– Till Sverige kör vi några transporter i månaden och ledtiden från Italien till godsmottagare i Sverige ligger på cirka  5-7 dagar. Utöver volymerna till Sverige kör vi även dessa kokiller till andra länder i Europa.

Han berättar att de jobbar med de flesta stålverken i Europa.

– Vi kör cirka 1 000 000 ton stål till och från Norden per år. Allt från plåt i paket, plåt i rullar, valstråd, balk, spont, räls, armeringsjärn, armeringsnät, stålrör, specialstål, rundstål med mera.

Trots att inte alla transporter med DB Cargo Full Load Solutions går på järnvägarna, är det det främsta sättet att transportera gods för bolaget – och det grönaste.

– Järnvägen är huvudtransportmedel och omlastningar till och från lastbil sker vid behov, om till exempel avsändare eller mottagare inte är spåransluten. Vi är stolta över att kunna erbjuda effektiva och hållbara transportlösningar även för mer komplexa transporter. Genom att transportera på järnväg minskar inte bara miljöpåverkan och koldioxidutsläppet, vi undviker även onödig belastning och slitage på våra vägar, säger Peter Nerheden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.095