23948sdkhjf

LKAB mångmiljonsatsar på järnvägslogistik

LKAB blir delägare i Duroc Rail som underhåller hjulpar. "En väldigt strategisk investering", beskriver LKAB köpet. 

På en pressträff under tisdagsmorgonen presenterade LKAB sin nya investering inom järnvägslogistik – köpet av 49 procent av aktierna i Duroc Rail som underhåller hjulpar till gods- och persontrafik. Det skriver systersajten Transportnet.

I satsningen kommer LKAB också investera 200 miljoner kronor för att bygga nya industrilokaler åt Duroc Rail i Luleå Industripark. 

Affären beskrivs som en "strategisk investering" och har sin bakgrund i att Duroc Rails nuvarande hyresavtal med SSAB inte kommer att förlängas utan löper ut 2026. Det till följd av ståljättens omställning. 

– Lokalerna som Duroc finns i dag har blivit uppsagda så de har ingenstans att flytta. Alternativet för oss hade varit att skicka våra hjulpar till södra Sverige eller utomlands. Därför ser vi det här som en väldigt strategisk investering, berättar representanter för LKAB, på pressträffen och fortsätter:

– Utan ett bra underhåll för våra järnvägshjul har vi väldigt stora effekter på vår logistik. Precis som underhållet på järn- och malmbanan är otroligt viktig är underhållet på järnvägshjulen extremt viktigt för oss.

Duroc Rail renoverar mellan 8 000 och 10 000 hjulpar varje år. De är belägna på Svartön och nu planeras byggstarten av nya lokaler på Hertsöfältet i Luleå. Lokalerna kommer LKAB sedan att hyra ut till Duroc Rail. 

– Det innebär att vi får kontroll över en viktig komponent, men också ett sätt att behålla väldigt bra kompetens uppe i norra Sverige. Vi kommer att behöva det i den stora omställningen, inte bara för vår räkning men också för alla aktörer. 

Totalt står LKAB för 40 procent av järnvägstransporterna i Sverige och 90 000 ton järnmalm fraktas varje dag. 

– Om hjärtat av vår verksamhet finns i Malmfälten, är järnvägen och hamnarna venerna och artärerna i LKAB:s kropp, säger Linda Bjurholt, logistikchef och vd för LKAB Malmtrafik och fortsätter:

– För oss går det inte att finnas utan järnvägen, det går nämligen inte att transportera järnmalm på något annat sätt eftersom malmen väger mycket. 

LKAB:s köp av 49 procent innebär att Duroc AB behåller sitt majoritetsägande. LKAB:s förvärv uppgår till omkring 75 miljoner kronor. 

Läs mer om LKAB Malmtrafik här:

LKAB Malmtrafiks vd: ”Drömmer om att trafikplanera med AI”

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.079