23948sdkhjf

AP&T tar hem stororder

Leveransen innebär fem presshärdningslinjer till italienska Fiat.
Allt fler fordonstillverkare väljer nu att använda presshärdade detaljer i sina bilar för att minska vikten och öka säkerheten. En av dem är Fiat, som installerade sin första presshärdningslinje vid produktionsanläggningen i Cassino, Italien redan för fyra år sedan. Idag har man fem presshärdningslinjer – alla från AP&T.

– Det här är en av de största leveranser vi någonsin gjort till en fordonstillverkare. Den erfarenhet vi fått under de här åren är oerhört värdefull för vårt fortsatta arbete med att utveckla presshärdningstekniken, säger Per Josefsson, global försäljnings- och servicechef på AP&T AB, i ett pressmeddelande.

Låg förbrukning och hög säkerhet
Bakom Fiats satsning på presshärdning ligger materialets kombination av låg vikt och hög styrka som gör det möjligt att sänka fordonsvikten och därmed också bränsleförbrukning och emissioner. Samtidigt kan säkerheten bibehållas eller förbättras. Presshärdning gör också materialet mycket formstabilt.

–För en av de bilmodeller som tillverkas i Cassino har vi lyckats sänka karossvikten med hela 22 procent genom att ersätta kallformade delar med presshärdade. Och alla våra bilmodeller som innehåller presshärdade detaljer har fem stjärnor i Euro NCAP, säger Aldo Balsamo.

Flerårigt samarbete 

Ordern på den första presshärdningslinjen från AP&T tecknades 2007 efter att Fiat jämfört ett antal olika leverantörers förmåga att leva upp till högt ställda krav på bland annat tillförlitlighet och kostnad. 2009 togs den första linjen i drift i en industribyggnad på 20 000 m², som byggts speciellt för ändamålet. Sedan dess har AP&T fungerat som ansvarig partner för ytterligare fyra installationer, varav den senaste togs i drift under 2012. I produktionslösningarna ingår pressar, automation, ugnar, robotar och en del verktyg. Service och underhåll sköts av AP&T:s italienska servicepartner Sofir.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078