23948sdkhjf

Zink och luft kan ersätta litium i framtidens elbilsbatterier

Zink-luftbatterier kan vara en lösning för fordonsbranschen då bristen på råvaror, såsom litium, blir vanligare.

Litiumjonbatterier är ett populärt val som batterisystem för elbilar.

Kostnaden och resurstillgången är ett par begränsningar som gjort att branschen ständigt  söker nya alternativ.

Nu har zink-luftbatterier poppat upp som ett möjligt svar på fordonstillverkarnas önskemål.

Det är Edith Cowan University, ECU, som genomfört en studie med zink-luftbatterier som består av en negativ zinkelektrod och en luftpositiv elektrod.

– Uppladdningsbara zink-luftbatterier blir mer tilltalande på grund av deras låga kostnad, miljövänlighet, höga teoretiska energitäthet och inneboende säkerhet, säger Dr Muhammad Rizwan Azhar i ett pressmeddelande från det australiska universitet.

ECU:s Dr Muhammad Rizwan Azhar ledde även projektet som upptäckte litiumjonbatterier.

– Med nästa generations långdistansfordon och elektriska flygplan så ökar behovet av säkrare, mer kostnadseffektiva och högpresterande batterisystem som kan överträffa kapaciteten hos litiumjonbatterier, säger Dr Muhammad Rizwan Azhar.

ECU:s genombrott har gjort det möjligt för ingenjörer att använda nya material, såsom kol, billigare järn- och koboltbaserade mineraler för att göra effektiva zink-luftbatterier.

– Den nya batteridesignen har varit så effektiv att den låg nära den teoretiska spänningen vilket resulterade i en hög toppeffekttäthet. Förutom att revolutionera energilagringsindustrin bidrar detta genombrott avsevärt till att bygga ett hållbart samhälle, minska vårt beroende av fossila bränslen och mildra miljöpåverkan, säger Dr Muhammad Rizwan Azhar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078