23948sdkhjf

Ruukki först med TS-certifierat stålservicecenter

Ruukki har som första stålleverantör i Sverige TS-certifierat sitt stålservicecenter enligt ledningssystemstandarden ISO-TS16949.
Att vara ett TS-certifierat företag innebär att hela verksamheten jobbar på ett mycket strukturerat och effektivt sätt. Fordonstillverkare världen över kräver certifieringen av sina leverantörer, och drygt 40 procent av allt material som bearbetas på stålservicecentret i Halmstad går till just fordonsindustrin. Den nya standarden kommer alla Ruukkis kunder tillgodo, inte bara inom automotive, genom standardiseringar, kvalitetsförbättringar som i förlängningen ger lägre kostnader.

– Certifieringen säkrar att vi levererar till våra kunder med högsta kvalitet, säger Magnus Hyll, Vice president Sales Sweden i ett pressmeddelande.

Kunden i fokus
– Certifieringen hjälper oss att förbättra vårt arbetssätt och att bättre utgå från vad som är bäst för kunden, säger Magnus Hyll.

En viktig kund till Ruukki är Gnotec som tillverkar komponenter till de stora fordonstillverkarna.

– Att Ruukki certifierat sig ger oss stabilt hög leveransprecision och jämn produktkvalitet över tid. Fel leverans i fel tid kan ge stor tidsförlust i serieproduktion, säger Thommy Psajd, inköpschef på Gnotec.

Hårda krav
Mycket energi läggs på att gå igenom alla krav i en order, kartlägga risker innan de blir tillbud, underhålla maskiner för att åtgärda fel innan de ger driftstörningar och att göra uppföljningar för att se trender som kan åtgärdas. Att ha koll på både material och kund för att minimera reklamationerna. Ruukki ser certifikatet som kundens kvitto på att de investerar i ett kostnadseffektivt upplägg.

– Vi lägger mycket tid tidigt i projekten för att minska risken för ökade kostnader. Det vi levererar ska vara rätt från början, för att undvika tidsödande korrigeringar, säger Magnus Hyll.

”Win-win”
På Ruukki tror man att många kunder vill välja ett TS-certifierat företag – det visar att företaget vill utveckla sin verksamhet. Något som bekräftas av hur Thommy Psajd ser på leverantörers ansvar:

– Våra leverantörer måste förbättra sina processer så att vi som kund blir konkurrenskraftiga.

Först i Sverige som TS-certifierat stålservicecenter förpliktigar. Men öppnar för stora möjligheter.

– Vi jobbar effektivare nu. Det gör både oss och kunden till vinnare, konstaterar Magnus Hyll.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Tipsa en kollega

0.078