23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Biljätten öppnar center för 3D-utskrift av metallkomponenter

Ford har öppnat ett center i Köln, Tyskland, vilket utrustats med tolv högteknologiska skrivare för tillverkning av plast- och metallkomponenter i varierande storlekar.

– Vi kommer i första hand tillverka verktyg och i andra hand hjälpmedel för vår egna produktion vid centret, säger Nurah Al-Haj-Mustafa, 3d-printingenjör vid Fords nya center.

Det kan handla om mätverktyg för att kontrollera dimensioner eller för att fästa Fords logotyp, men i framtiden planerar fordonstillverkaren även att additivt tillverka karosseridetaljer med hjälp av skrivare och robotar. Komponenter för piloter och småseriebilar kommer också kunna tillverkas i det nya 3D-printcentret.

Den största skrivaren kommer kunna producera delar som väger 15 kilo och är 2,4 meter långa, 1,2 meter breda och 1 meter höga. Det framgår av ett pressmeddelande från Ford.

Ford kommer i första hand tillverka verktyg och i andra hand hjälpmedel vid centret

Användningen av AM kan också spara tid såväl som pengar vid tillverkning av komponenter i små volymer. Upp till hela 80 procent jämfört med dagens konventionella gjutprocess, uppskattar Ford. Det finns även besparingar att göra på materialsidan. Fords forsknings- och innovationscenter i Aachen i Tyskland driver just nu ett pilotprojekt för att kunna återanvända plastgranulat från olika additiva tillverkningsmetoder. Printcentret har redan tagit fram ett dörrkantskydd som nu testas i slutmontering och kan användas på andra arbetsstationer i framtiden. Ett ergonomiskt förbättrat hjälpmedel för montering av krockkuddar testas också. Vidare har Ford även 3D-printat flera delar för den framtida produktionen av den helelektriska bilmodell som ska tillverkas i Köln. 

Bland annat har 1800 skyddsdetaljer som ska säkerställa att dörrarna inte skadas under transporten till produktionslinjen, printats. Via en app kan alla Ford-anställda enkelt komma i kontakt med centret där de kan dela ritningarna på den del de vill ha printad.

– Jag är glad att vi kunnat öppna vårt nya 3D-printcenter innan vi lanserat vår nya elbilsmodell. Detta gör det möjligt för oss att skaffa oss värdefull erfarenhet, säger Rene Wolf, vd för produktionsenheten Ford-Werke.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093