Cockpitskyddet Halo har inte bara fördelar

| Medlemsnyhet | Företag ebm-papst AB

Ibland kan nya säkerhetsåtgärder ha en negativ inverkan på prestanda. Inte bara hos bilarna, utan också för bilarnas fläktar.

Den mest slående och kontroversiella regeländringen inför för Formel 1-säsongen 2018 – när det gäller inverkan på både fläktar och racingteamen - är en ny cockpitmodul som kallas säkerhetshalo. Den halvcirkelformiga barriären är utformad för att skydda förarna mot flygande skräp och föremål. Många kritiserar dock skyddssystemet eftersom det anses förfula F1-bilarna. James Allison, teknisk direktör för Mercedes-AMG Petronas Motorsport, är medveten om detta. "Det nödvändiga i att se till förarnas säkerhet, och vår tydliga önskan att designa estetiskt snygga racingbilar, kommer att innebära att vi fortsätter att utveckla detta koncept under de kommande tävlingssäsongerna."

Robust - och tungt
Halo är mycket robust och måste klara av att absorbera krafter på upp till 116 kilonewton (drygt 11 800 kilo) från olika håll. Det är därför titanbarriären väger flera kilo. "Vi var tvungna att förstärka konstruktionen av chassit så att den skulle klara en tyngd motsvarande den hos en dubbeldäckare i London"...

Läs hela artikeln här!


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.

Medlemsnyhet

Företag
ebm-papst AB

Äggelundavägen 2
175 62 Järfälla
Sverige
ebm-papst AB

Tipsa en kollega

0.087