Vägvisaren speglar en bransch van vid rörliga mål
ANALYS. Nu är Vägvisaren här igen, FKG:s årliga barometer för hur det går för medlemsföretagen. Den ger bilden av en bransch som är snabb med att anpassa sig och sikta efter ständigt rörliga mål. – Utmaningarna fortsätter att vara många, som låga vinstmarginaler och marknadsosäkerhet, men vi kan också se att framtidstron har ökat sedan förra året, säger Gabriella Virdarson, communication and strategy officer på FKG.
I går presenterades resultatet från Vägvisaren inför publik på Elmia Subcontractor, med både FKG och SINF:s vd Carl Aschan på scenen. De som var där för att lyssna fick möta siffror som reflekterar en sektor där de som ser Sverige som sin huvudsakliga marknad blir färre. Den tendensen går även att skåda i hur företagen bedömer vad som är deras tillväxtmarknader, där Sverige visserligen har ökat något, från redan höga nivåer. Men Europa ökar mer som tillväxtmarknad. Även Asien ökar, om än från låga nivåer.
USA? Där är trenden motsatt – medlemmarna bedömer att landet minskar i betydelse som tillväxtmarknad.
– Alla känner till bakgrunden, med handelshindren, och vi kan även se i undersökningen att de som påverkas av dem och de geopolitiska spänningarna har ökat från 25 till 46 procent jämfört med förra året, säger Gabriella Virdarson.
Över 40 procent menar att effekten av de geopolitiska problemen är stark, ytterligare fem procent anger ”mycket stark”.
Svårt att få OEM:erna att ta kostnader
Problem betyder som regel ökade kostnader, men dem är OEM:erna inte särskilt villiga att vara med och ta del av. Mer än hälften av de svarande har angett stora eller mycket stora svårigheter med att få med OEM:erna på det.
Annat har blivit bättre, som att de som upplever en försämrad vinstmarginal är 11 procentenheter färre (38%) jämfört med för ett år sedan (49%).
– Bra, men samtidigt anger 68 procent att deras marginal är lägre än 5 procent, vilket är ohållbart lågt. Det är svårt att se hur våra medlemmar ska kunna bära upp sina grundinvesteringar och dessutom ha råd med forskning och utveckling när de tjänar så lite pengar.
Även förmågan att hantera local-for-local-utvecklingen är något som de svarande uppger att de blivit bättre på.
Betaltiderna fortsätter att vara ett problem, även om det generellt verkar ha blivit något bättre. Något färre anser att väntetiderna för att få sina pengar skapar ett ansträngt kassaflöde, dock är det fortfarande långt ifrån bra, 61 procent anger att de har problem.
Att OEM:erna skapar dröjsmål på grund av formella fel i fakturorna har också blivit en mindre fråga jämfört med förra året, även om extremfallen har blivit fler.
Men bekymren med att få betalt finns alltså ändå i huvudsak kvar. 39 procent anger också att de långa väntetiderna hindrar dem från att göra nödvändiga investeringar.
Leverantörerna verkar dock mer nöjda med att vara inom just automotive än förra året. Då gick stapeln för dem som breddar sig mot andra branscher för att öka sin konkurrenskraft starkt upp – från närmare 25 procent till över 45. I år sjunker den till under 30 procent.
Könsfördelningen förändras
Hur ser det då ut med bemanningen hos medlemsföretagen? Även där verkar det ha gått framåt. Förra året angav över 50 procent att de hade minskat sin personalstyrka. I år har stapeln sjunkit till under 40 procent.
– Fast även om det är bättre är det ändå mer än en tredjedel som har minskat sin personalstyrka säger Gabriella Virdarson.
När det gäller vilka som anställs respektive sägs upp är det upp 2 procent för tjänster, ner 7 på produktionssidan.
Tittar vi på könsfördelningen i branschen har bolagen med 20 till 30 procent kvinnor ökat med hela 50 procent.
– En annan positiv trend är att vi ser att medlemmar som bedömer sina framtidsutsikter som goda eller mycket goda har ökat sedan förra året. Det går upp med 8 procentenheter och landar på 72 procent. Efter ett all-time-low förra året har den negativa trenden äntligen vänt.
Vad kan bakgrunden vara?
– Gissningsvis har det här med handelshindren börjat sätta sig. Man hittar nya vägar att göra affärer, och nya marknader. Jag tror också att många väntar sig en konjunkturvändning 2026.
Fakta: Läs hela Vägvisaren här.
Illustration: Thomas Drakenfors, Newsroom