FKG:s vd bland fordonsindustrins tunga påverkare
När Dagens industri presenterade listan över årets 55 agendasättare inom mobilitet var ett välkänt namn för FKG:s medlemmar med: organisationens vd Peter Bryntesson. – Väldigt roligt, jättebra att vårt arbete uppmärksammas, säger han.
För den som följer medierna och har intresse för fordonsindustrin kom det antagligen inte som en överraskning när listan offentliggjordes på Stora mobilitetsdagen i Stockholm den 21 oktober. En sökning i Mediearkivet visar att FKG hittills i år har nämnts 25 gånger i svensk press, varav 10 i den ledande svenska affärstidningen, Dagens industri.
Peter Bryntesson syns och hörs i medierna.
– Det är en del av det vi strävar efter, att vara med och driva debatt kring frågor som är viktiga för våra medlemmar, och att föra ut budskapen, säger han.
Liksom sina företrädare på posten som vd arbetar han målmedvetet för att FKG ska vara en del av den offentliga debatten, ett arbete som ger resultat.
– Man får nog säga att vi har en bra position. Förutom att vi lyfter frågor själva blir vi ofta tillfrågade som experter när något avgörande inträffar i Fordonssverige.
Vad betyder det att hamna på listan?
– Ett kvitto på att vi jobbar på rätt sätt med att föra upp medlemmarnas frågor på agendan. Det känns bra.
Det är första gången du kommer med, du tog dig in på plats 53. Ni verkar ha hittat en bra formel, hur ser den ut?
– Grunden är att vi har alla våra medlemmar i ryggen, det är det viktigaste. Fordonsindustrins leverantörer är en avgörande kraft i svensk industri, sammanlagt handlar det om cirka 100 000 jobb. Sedan gäller det att vara aktiv, ta egna initiativ till möten med politiker och helt enkelt jobba hårt med allt det som är väsentligt för våra medlemmar.
Juryn skriver bland annat att du är en skicklig nätverksbyggare.
– Känns hedrande. Det är en av de saker vi jobbar med här på FKG. Men det är inte en one-man-show, mina kollegor Gabriella Virdarson och Lina Galow gör ett fantastiskt jobb, liksom vår styrelse.
Vilka frågor är mest brännande just nu?
– Flera saker. Att våra medlemmar i större utsträckning ska kunna leverera till försvarsindustrin är en sak. De har kunnandet och det innovativa drivet, och har mycket att erbjuda där. Sedan jobbar vi med saker som handelshinder, reglementen och annat.
De långa betaltiderna från OEM:erna, hur stor är den frågan i dag?
– Det är fortfarande ett problem. Att de betalar alltför dåligt är ett annat, leverantörerna har alldeles för små marginaler vilket i förlängningen även kan gå ut över deras kunder.
Hur menar du?
– OEM:erna är starkt beroende av sina leverantörer, får våra medlemmar inte pengar över till forskning och utveckling så bromsar kompetensen i hela industrin upp.
Fakta: Juryns motivering
Peter Bryntesson, vd för FKG, har etablerat sig som en central röst för Sveriges fordonsunderleverantörer – en ovärderlig men ofta osynlig grupp som är avgörande för fordonsindustrins slutresultat. Genom sitt skickliga nätverksbyggande, både nationellt och på europeisk nivå, har han skapat plattformar för kunskapsutbyte och bidragit till att sätta gemensamma mål för att driva på mot en mer hållbar och konkurrenskraftig fordonsindustri.
Fakta: Så valde juryn
I juryn för Årets agendasättare inom mobilitet ingick Agnes Bondelid, kommunikatör Accelerationskontoret, Jan Hellåker, Drive Swedens tidigare vd och ordförande, Anders Bengtsson, chef för EIT Urban Mobilitys Innovation Hub North, Johanna Grant, Svensk bilprovnings hållbarhetschef, Per Mattsson, redaktör Di Mobilitet, Karin Olander, reporter Dagens industri, och Katarina Brud, chef för MobilityXlab. Tillsammans med Dagens Industris läsare nominerade de över 200 kandidater. 61 av dem analyserades av företaget Retriever som står bakom det som tidigare kallades Mediearkivet, där artiklar från svensk press är sökbara. Analysen fokuserade på hur de nominerade synts i svensk press under ett års tid. Bland övriga automotive-profiler på listan finns Karin Rådström, koncernchef Daimler Truck, Martin Lundstedt, koncernchef AB Volvo, Christian Levin, koncernchef Scania och Traton, Håkan Samuelsson, vd Volvo cars, och Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Foto: Thomas Drakenfors