Stansade infästningar kapar operatörssteg
Med nya och lättare material i bilarna växer marknaden för alternativa infästningar. Några som inte tvekar om nyttan med metoden de slår ett slag för är Fastit Solutions. – Stansmutter. Det spar både svetsning och förborrning, säger Henrik Lifh, ny som vd sedan i fjol. En av hans första åtgärder blev att gå med i FKG.
Den som googlar Fastit Solutions hittar en ambitiös hemsida, men kammar noll när det gäller företagets historik på sajter som Alla bolag.
En av nätets AI-tjänster killgissar att bolaget är så färskt att de inte hunnit resultatredovisa ännu.
– Fel, bara namnet är nytt. Vi har sålt infästningsdetaljer till fordonsindustrin sedan 80-talet, säger Henrik Lifh, som själv klev in i företaget för åtta år sedan, då som supply chain manager.
Pressas, kläms eller stansas
Från början hette de Assar Hultén AB. Namnet Fastit kom till då Bergman & Beving-koncernen köpte bolaget och införlivade det som en division inom byggskruv-specialisten ESSVE. Men i våras beslöts att åter göra bolaget fristående, därav namnbytet.
Inriktningen är dock densamma som vid starten för 40 år sedan: Innovativa lösningar för att foga ihop lätta och blandade material inom främst fordonsindustrin. I huvudsak specialskruvar och muttrar som pressas, kläms eller stansas fast i automatiserade processer.
– Flera av våra produkter ingår som standard i Scanias och Volvos produktion, säger Henrik Lifh.
Den huvudsakliga kundbasen finns i Sverige, men de har även projekt i gång med exempelvis BMW och förfrågningarna från europeiska underleverantörer växer.
Fäster i ett steg
Som mindre spelare på en tuff marknad gäller det att positionera sig. En konkurrensfördel som Fastit Solutions framhåller är att de både levererar infästningselement och automationslösningar.
Största produkten? Den stansmutter som de har ensamrätt på för den nordiska marknaden.
Styckpriset är visserligen något högre traditionella muttrar, och det krävs en investering i företagets installationsutrustning.
– Men dyraste automationslösningen stannar runt en halv miljon kronor, så insteget är rätt lågt, säger Henrik Lifh.
Genom att muttern stansas in i plåten – vilken kan kombineras med andra material som aluminium, kolfiber med flera – skapar den sitt eget hål vid installationen och fäster direkt i ett enda steg.
– Du lägger bara an materialen mot varandra, slår till och du har ett förband. Med volymer på 400 000–500 000 muttrar går intjäningen snabbt, eftersom flera operatörssteg kapas.
Trots det är stansmutterns fördelar okända för många. Nyligen bad en underleverantör dem provmontera deras komponenter i labbet, men skickade samtliga plåtar förborrade.
– Då har man missat poängen. Stansningen ersätter både det och svetsning.
Fördubblat lönsamheten
De senaste åren har företaget haft fokus på lönsamhet, något som burit frukt tack vare flera åtgärder.
Att sortimentet slimmats kraftigt är en del.
– Samtidigt satte vi en lättviktsstrategi för återstående produkter och skalade bort olönsamma projekt. Och genom att samnyttja centrala tjänster som ägarkoncernen erbjuder, som IT, ekonomi och logistik, har vi också trimmat organisationen, säger Henrik Lifh.
I dag omsätter tio anställda i Stockholm, Skellefteå och Ulricehamn 55 mkr.
– Betydligt lägre än förr, men lönsamheten har nästan fördubblats.
Närmast på tur står ökad tillväxt och Henrik Lifh utesluter inte att närma sig andra branscher än automotive.
För att bli mer synliga har de växlat upp marknadsföringen. I år deltar de på Elmia Subcontractor i Jönköping för första gången.
– Till den har vi tagit fram en handhållen enhet som kan stansa muttrar i montern. Tanken är att ge besökarna möjlighet att med egna ögon se hur processen fungerar.
Strax före sommaren gick ni med i FKG. Enligt ryktet var det en affärsresa som avgjorde saken?
– Det stämmer. I våras besökte vi Nederländerna i egen regi, men insåg att vi skulle fått större utväxling om vi varit med på FKG:s Go Global Holland-resa i stället.
Bildtext: Henrik Lifh är vd på Fastit Solutions vars specialitet är smarta infästningslösningar för främst fordonsindustrin.