23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Metal Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

Mats Harborn: ”Kinesisk innovation fångar nya kundbehov”

Få har samma inblick i hur det funkar att göra affärer i Kina – särskilt inom automotive. Mats Harborn, chef för Tratons kontor i Kina, har jobbat i landet de senaste 20 åren. Nu kommer han till FKGs Stora Leverantörsdagen 2025 den 9 oktober för att delge sina erfarenheter. Han säger att en första lärdom är att det går snabbt i landet. – Som man säger … China moves at China speed.

Bilden av Kina var – åtminstone tidigare – annars av en civilisation med mycket långa perspektiv, som i dag mest manifesteras i fem- och tioårsplaner. Ett land där de uppfann så vitt skilda saker som fyrverkerier och glass medan vi här i Norden knappt lämnat grottorna.
De senaste decennierna har det politiska styret mer och mer balanserat den grundideologi som gällt sedan 1949 i riktning mot kapitalism och marknadskonkurrens.

Från undermåligt till bra
För inte så många år sedan talades det om att kinesiska tillverkare visserligen gjorde bilar som såg okej ut ”men prova att göra ett krocktest så får du se.” Bilarna höll helt enkelt inte måttet och de klassiska europeiska OEM:erna kunde fortsätta skratta hela vägen till IAA-mässan.
Men plötsligt hände det, kineserna kom i kapp. Inte minst när det gäller att göra bilar som uppfattas som i framkant av det moderna, utrustade med finesser som många unga köpare prioriterar.
– Kinesisk fordonsinnovation är intressant. Den adderar ofta nya värden och fångar upp nya kundbehov jämfört med europeiska tillverkare, säger Mats Harborn.
Tillverkningen sker dessutom till starkt konkurrenskraftiga kostnader vilket ger marginal för lägre konsumentpriser.
– Man har investerat i toppmoderna fabriker. Plus att de har tillgång till billig energi … som också blir allt renare. För att inte tala om tillgång till de olika råmaterialen.
Han säger att det samtidigt finns en medvetenhet från de styrande i landet om att det inte helt går att förlita sig på enbart inhemska komponenttillverkare.
– Alltför mycket av det tänket kan leda till att försörjningskedjorna stelnar, de behöver ständigt utsättas för konkurrens.

Konkurrensen hårdnar
För svenska leverantörer till fordonsbranschen gäller det enligt Mats Harborn att förhålla sig till och vara uppmärksamma på vad som händer i Kina.
– De bör vara beredda på att deras konkurrenter här kommer att fortsätta med sina satsningar på att etablera sig globalt, säger han.
Att skaffa sig en närvaro i Mittens rike för svenska leverantörer kan vara en bra idé, tycker han. Men då gäller det att välja strategi. Ska du skaffa dig en partner på plats som har kunskap om hur det funkar lokalt, och som även har de rätta marknadskanalerna? Eller agera på egen hand?
– Vi på Scania gjorde vårt val. Vi tillverkar i Kina, i våra egna fabriker och har våra egna forsknings- och utvecklingsavdelningar här.
Strategin syftar enligt Mats Harborn till att framtidssäkra Scania och Traton i en tid när den geopolitiska regionaliseringen blir allt mer påtaglig.
– Genom att vara här och ställa krav på de kinesiska leverantörerna bidrar vi också till att höja nivån på leveranskedjorna inom tunga fordon.
Du har varit länge i landet, vad är det du gillar mest med att jobba i Kina?
– Delvis är det vad jag redan har talat om. Att det händer så mycket och så snabbt här, vilket är fascinerande. Man får vara en del av världshistoriska omvälvningar. Sedan är naturligtvis kulturen, språket och människorna här otroligt spännande att lära känna.

Foto: Li Yang, Unsplash.

FKG
Mindpark Göteborg City
Lilla Bommen 3
411 04 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se
BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web04