23948sdkhjf
Innehållet nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Dela sida
Sponsrat innehåll

”Många sitter fast i föråldrade strukturer”

FKG:s styrelse har fått en ny medlem. Det handlar om Christian Sahlén, vd för Actia som bland annat utvecklar hård och mjukvara, och som producerar elektronik för uppkopplade fordon. – Jag har varit medlem i FKG under många år, och sett hur de aktivt drivit viktiga medlemsfrågor på ett fantastiskt bra sätt. Med min långa erfarenhet av fordonsindustrin tror jag att jag kan bidra till att utveckla organisationen, säger han.

En av de frågor som FKG drivit hårt, och som även engagerar Christain Sahlén som företagare, är betaltiderna. Att få sina pengar i tid är enligt honom mer än bara en allmän fråga om anständighet, och att leverantörsföretagen ska slippa agera bank åt sina ofta betydligt större kunder.– Det påverkar även underleverantörernas förmåga att investera i ny teknik, säger han.Innovation är en annan sak som är högt upp på agendan för den nya styrelseledamoten.
Han vill också driva frågor som rör samarbeten mellan underleverantörer som normalt inte arbetar ihop.
– Just nu ser vi kraftigt reducerade utvecklingstider och en stark vilja hos nya OEM:er att återanvända istället för att nyutveckla. De är även villiga att dela komponenter och utveckling med andra, vilket minskar både kostnader och ledtider.
OEM:erna behöver verkligen förändringar av det slaget, enligt Christian Sahlén.
– Många sitter fast i föråldrade strukturer och processer där man riskerar att tappa försäljning om man är för långsam. Det som händer på marknaden nu öppnar upp mängder av möjligheter. Det gäller bara att ha ett öppet sinne och ta vara på dem.
Hur ser du på FKG:s roll inom svensk fordonsindustri?
– Underleverantörerna har det lite extra tufft nu, med komponentbrist och ökade kostnader som ligger utöver inflationen. Marginalerna ökar hos OEM:erna medan de minskar i underleverantörsleden. Att dela erfarenheter i en större grupp som FKG är ett bra sätt att kunna bidra mellan bolagen.
Hur går det för er på Actia just nu?
– Vi har precis lanserat vår nya plattform ACU6 som vi investerat 300 miljoner kronor i. Den är utvecklad just för att möta marknadens nya krav på hög flexibilitet, låga utvecklingskostnader och korta ledtider.
Upplever ni några problem kring råmaterialen?
– Vi lider vi fortfarande av begränsad tillgänglighet på vissa komponenter. Ett annat problem är att komponenttillverkarna tagit tillfället i akt att höja sina priser, utan någon anledning. Men jag tror att marknaden kommer minnas de som utnyttjat situationen, så det är en kortsiktig strategi.
Fungerar kundarbetet bra?
– Under senaste året har vi vunnit ett 20-tal nya kunder. Mars var en hektisk månad med SOP (Start Of Production) för tre nya kunder. Jag ser ljust på framtiden.
Något stort på gång som du kan nämna?
– Ja vi vann ett intressant projekt i Turkiet. Där har de på rekordtid inte bara utvecklat ett helt nytt bilmärke. De har även, på rekordtid, byggt upp en stor teknikpark och en helt ny fabrik. För övrigt den mest moderna bilfabrik jag någonsin har sett. Allt detta har de gjort på samma tid som en traditionell OEM får fram en enda bilmodell … det är kort sagt imponerande.
Vad handlar det om för volymer?
– Jag vill inte nämna några siffror, men de är mer framgångsrika än jag hade vågat föreställa mig. Det är ytterligare ett exempel på en ny fordonstillverkare som kommer att äta volym av de etablerade märkena.

FKG
Lindholmspiren 3
417 56 GÖTEBORG
Göteborgs stad
Sverige
VAT nummer: SE5563325181

Kontaktperson

GV
Gabriella Virdarson
gabriella.virdarson@fkg.se

Tipsa en kollega

0.062